Volvo-spirer kørte sæbekasseræs
Der er helt stille på pladsen bagved AutoVidencenter Vejle (Syddansk Erhvervsskole), hvor en stor gruppe auto-elever står parat med deres sæbekassebiler og venter. Så gives startsignalet, og sekundet efter brager omkring 10 sæbekassebiler af sted hen over asfalten. Det gælder om at komme først, og drengene giver den alt, hvad de har. Et par minutter senere kører vinder-bilen over mållinjen, og de unge, der har lavet bilen, jubler og giver hinanden ”high-five”.
Situationen fandt sted ved det forløb, som Volvo og skolen kørte i starten af september. Men hvordan hænger sæbekasse-ræs nu sammen med auto-uddannelserne?
»
Vores lærlinge skal kunne samarbejde på tværs af vores filialer, og derfor er det en fordel, at de dels kender hinanden fra skolen og dels er blevet undervist i god kommunikation og godt samarbejde,« forklarer Torben Pihler, der er kompetenceudviklingschef hos Volvo.
»Hvis Volvo også om 10 år vil være kundens foretrukne leverandør inden for autobranchen, så skal vi netop være meget dygtige til at kommunikere både internt og med vores kunder, og det kræver, at vi underviser vores lærlinge i, hvordan man gør det,« siger han.
Derfor samler Volvo én gang om året deres lærlinge fra MOMARK og Syddansk Erhvervsskole til to dage med fokus på samarbejde, kommunikation og networking, så de unge kan lære disse ting fra bunden. Og den 2. + 3. september var mekaniker-lærlinge fra Syddansk Erhvervsskole og handelsassistent-lærlinge fra MOMARK så samlet til et intenst forløb, hvor de i grupper skulle samarbejde om blandt andet at få bygget en sæbekassebil sammen.
Godt kammeratskab
[pic:22453]Jean Wesemann, der er mekaniker-elev, var med for tredje år i træk:
»Det er fedt at møde folk fra andre virksomheder, og det giver et godt kammeratskab med dem fra de andre skoler. Man lærer også en masse om, hvordan man kommunikerer med kunderne – altså folk, der ikke har så meget viden om biler og mekanik,« siger Jean Wesemann.
Auto-elev Mick Hansen er enig:
»Vi lærer fx, hvordan vi kommunikere bedst, når en kunde kommer ind med et problem, og at det godt kan betale sig at bruge den ekstra tid på at få mere viden om problemet, inden man går videre i processen. Og så er dagene her med til at gøre sammenholdet mellem os lærlinge bedre, fordi vi møder hinanden på kryds og tværs,« fortæller Mick Hansen.
De bedste medarbejdere
Volvo er indtil videre de eneste, som kører denne form for undervisning, og det bliver de også ved med i fremtiden.
»Lastvognsbranchen er ikke den største branche, og derfor skal vi også kunne samarbejde på tværs af filialerne. Vi vil have de bedste medarbejdere, og det kræver, at vi giver vores lærlinge de bedste betingelser. Det forsøger vi at give dem ved blandt andet at lave forløb som dette her. Vi har hos Volvo i øvrigt en målsætning om, at vores lærlinge skal have en svendeprøvekarakter over gennemsnittet, og at vi har 0 % frafald på hovedforløbet. Det er indtil videre lykkedes for os,« siger Torben Pihler.
Volvo er indtil videre de eneste, som kører denne form for undervisning, og det bliver de også ved med i fremtiden.
»Lastvognsbranchen er ikke den største branche, og derfor skal vi også kunne samarbejde på tværs af filialerne. Vi vil have de bedste medarbejdere, og det kræver, at vi giver vores lærlinge de bedste betingelser. Det forsøger vi at give dem ved blandt andet at lave forløb som dette her. Vi har hos Volvo i øvrigt en målsætning om, at vores lærlinge skal have en svendeprøvekarakter over gennemsnittet, og at vi har 0 % frafald på hovedforløbet. Det er indtil videre lykkedes for os,« siger Torben Pihler.
[add:38]