Før: Dieseltyveri for 400.000 kr. årligt
Bragt i Trans Inform i september 2014:
- Svindel med kreditkort og indbrud i biler, hvor tankkort stjæles sammen med koder, fordi chaufførerne ikke opbevarer sidstnævnte sikkert. Eller internt tyveri ved at chauffører tanker diesel over i en anden tank end lastbilens. Det er nogle af de former for tyveri, som vi har oplevet her i firmaet.
Men Flemming Jørgensen, direktør og medejer af Vejen-virksomheden Niels Pagh Logistics sammen med direktør Michael Pagh, vurderer nu, at transportselskabet har styr på problemet, der er en konstant udfordring for hele transportbranchen - dieseltyveri.
Branchemøde i Vejen
Tirsdag 16. september inviterede brancheorganisationen ITD samt Syd- og Sønderjyllands Politi for anden gang til et fælles branchemøde, denne gang i sydjyske Vejen, hvor emnet netop var tyveri af diesel. Her inviterede værterne transport-, landbrugs- og entreprenørvirksomheder til at komme og få den seneste viden om problemernes omfang – og gode tips til, hvordan de tackler tyverierne.
Blandt indlægsholderne var netop direktør Flemming Jørgensen, Niels Pagh Logistics, der forklarer videre til Trans Inform:
- Jeg vurderer, at vi tidligere har haft et svind i vores dieselforbrug på op til 400.000 kr. årligt som følge af tyveri og svindel. Og vi har måttet sige farvel til tre chauffører inden for de seneste to år, fordi vi har taget dem i at stjæle (små mængder) diesel fra os. Før har vi haft utroligt svært ved at bevise tyverierne, for vi skal også være anstændige. Men nu føler jeg, at vi har styr på det.
IT-overvågning
En væsentlig årsag til udviklingen hos Niels Pagh Logistics er, at selskabet har installeret det polske it-system Frame Logic i firmaets 75 lastbiler. Systemet registrerer, hvor og hvornår der tankes diesel på bilerne, hvorefter disse data krydstjekkes med oplysninger fra energiselskabernes tankstationer – så det automatisk opdages, hvis der ryger diesel andre steder hen end i bilernes brændstoftanke.
- Oliesnyd har altid foregået, men i dag er dieselolien så dyr, at det er nødvendigt med kontrol af vores forbrug. Vi har desuden monteret sikkerhedsfiltre på alle vores biler, der gør det sværere at pumpe brændstoffet ud af tankene, lige som der eksempelvis lukkes for det enkelte tankkort, hvis der tankes over et dagligt maksimumbeløb, lyder det.
Selv om alene Frame Logic koster 6000 – 7000 kr. at montere på hver bil, og yderligere 18.000 kr. pr. måned i samlet drift – samt en administrativ medarbejder på kontoret – er investeringen givet godt ud, ifølge Niels Pagh Logistics ledelse.
Længere på literen
Flemming Jørgensen:
- Med et månedligt forbrug på mellem 300.000 og 400.000 liter diesel har vi en udgift til brændstoffet på mellem 2,5 og 3 mio. kr. om måneden. Og vi kan se, at vores chauffører langsomt kører længere pr. liter. 2,89 km/l i 2012 og 2,99 km/l her i 2014. En udvikling der formentligt også dækker over svind, der elimineres.
Fra det kommende årsskifte forventer de to direktører, at selskabet løbende får data på de enkelte chaufførers kørselsmønster og herunder dieselforbrug. Sammen med uddannelse og rådgivning af chaufførerne i energirigtig kørsel, og konstant fokus på eksempelvis dæktryk, skal indsatsen nedsætte dieselforbruget yderligere.
Samtidigt ønsker Niels Pagh Logistics, at energiselskaberne skal udvikle mere sikre systemer mod tyverierne.
Artiklen er en del af temaet Vognmænd.