23948sdkhjf

Volvos nødbremse bliver standard

Volvo Trucks Danmark har som den første på markedet valgt at standardmontere et system (ACB), der advarer mod kollision og automatisk nødbremser lastbilen, hvis chaufføren ikke reagerer. Systemet bliver standard fra uge 37, dvs. uden merpris, på alle 2- og 3-akslede Volvo FH trækkere.

Systemet kombinerer advarselslys og -lyd med markedets mest sikre identifikation af en fremadrettet fare i trafikken. Systemet anvender såvel radarteknologi som kameraidentifikation, og den dobbelte identifikation opererer med langt færre fejlalarmer end hidtil kendte systemer.

Forskning viser, at menneskelige fejl er medvirkende årsag til omkring 90 % af alle trafikulykker. Trafikale omgivelser er medvirkende årsag til 30 % af alle ulykker, og køretøjsdefekter indgår i ca. 10 %, men de fleste ulykker omfatter ofte flere faktorer.

Fatale ulykker

»Sikkerhed er en af Volvo Trucks’ kerneværdier, og derfor er det naturligt for os at være først på markedet med en så værdifuld sikkerhedsfeature som kollisionsadvarsel med nødbremsning,« siger administrerende direktør Søren Wettergreen fra Volvo Group Trucks Danmark.

[pic:22317]»Vi vælger at gøre det uden merpris frem til det bliver lovpligtigt for at få systemet så udbredt som muligt. Den type uheld, som Volvo ACB primært beskytter imod, forårsager ofte fatale ulykker for medtrafikanter, samt store gener for den øvrige trafik. Derudover er ulykkerne ofte forbundet med omfattende materielle skader, som giver store driftstab for vores kunder, og ikke mindst mulige psykiske og fysiske men for chaufføren,« siger Søren Wettergreen.

Det automatiske nødbremsningssystem bliver lovpligtigt på lastvogne fra 1. november 2015.

Volvo Trucks Danmarks beslutning om allerede at lancere systemet som standard skal ses som et forsøg på at reducere nogle af de hyppigst forekommende ulykkestyper, hvor lastvogne er involveret. Nemlig ulykker med ligeudkørende på samme kurs, svingninger på samme kurs og ligeud kørende ulykker mod parkerede køretøjer, som i alt udgør knap 19 % af det samlede antal ulykker, hvor tunge køretøjer er involveret*.

Samtidig er det en ulykkestype, der er mest fremherskende på motorvej og landevej, hvilket som regel involverer store forsinkelser og gener for den øvrige trafik. Nye beregninger viser, at den type uheld i gennemsnit koster statskassen og kommunerne op mod kr. 600.000 pr. ulykke**. Dertil skal lægges de direkte reparationsomkostninger på involverede køretøjer og driftstab i reparationstiden.

Flere chancer, før der bremses

[pic:22316]I praksis fungerer systemet på den måde, at er der fare for en ulykke, bliver chaufføren advaret med et rødt advarselslys på forruden. Hvis chaufføren ikke reagerer på advarselssignalet, begynder lyset at blinke, og der høres et kraftigt advarselssignal.

For at finde ud af om chaufføren er opmærksom på risikoen for en ulykke, indsamler systemet oplysninger om rattets og pedalernes bevægelser. Hvis for eksempel chaufføren reagerer ved at dreje på rattet, så faren kan undgås, konkluderer systemet, at chaufføren har kontrol over situationen, og der foretages ikke en automatisk nødbremsning. Hvis ikke, sørger systemet for at bringe lastvognen til standsning inden påkørsel eller reducere hastigheden så meget, at ulykkens omfang kan reduceres væsentligt.

 
Volvo ACB ser med to "øjne"

Volvo Trucks kombinerer funktionen fra en radar og et kamera. Så snart man kører over 15 km/t, identificerer radaren det forankørende objekt og beregner afstand og hastighed. Kameraet identificerer et billede med en skarp afgrænsning og den præcise position på den forankørende.

Det giver en øget præcision i vurderingen af situationen i form af en mere sikker og hurtig konstatering af stationære objekter og en mere præcis afklaring af trafiksituationerne - specielt ved køretøjer i parallelle vognbaner i et kurveforløb. Det giver dermed langt færre falske alarmer. Derudover reducerer dobbeltløsningen risikoen for falske alarmer, når lastvognen nærmer sig broer, bropiller, trafikheller og master for enden af T-kryds.

 
*Kilde: Vejdirektoratets Uheldsstatistik 2013 (andelen omfatter ikke ulykker ved svingning på samme kurs, hvor lastbiler er involveret med cykel og knallert.)
**Kilde: Vejdirektoratets Sikkerhedsafdeling. Undersøgelse gennemført og beregnet af rådgivningsvirksomheden Cowi i 2013.

[add:452]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063