23948sdkhjf

Svenske vognmænd kræver flere alkobomme

I Göteborg Havn har en alkobom i et års tid kørt som forsøg for at sikre, at ingen chauffører kører fra borde og ud i trafikken i beruset tilstand. Det har været så stor en succes, at de svenske vognmænd nu kræver alkobomme i alle havne.

»Vi gør dette i solidaritet med andre i trafikken. Inden skal behøve at frygte at møde en påvirket chauffør,« siger Patrick Magnusson, ansvarlig for trafiksikkerhed i vognmandsorganisationen Sveriges Åkeriföretag.

Inden alkobommen blev sat, viste stikprøve-kontroller på havnen, at én ud af 95 chauffører var påvirket af alkohol. I forsøgsperioden er 10 chauffører blevet fanget i bommen, og det svarer til, at én ud af 875 chauffører er påvirket. Antallet af påvirkede chauffører er altså reduceret til godt og vel en tiendedel.

»Det er en klar forbedring, som mindsker spritkørsel og redder liv. Alkobommene fungerer både sikkert og effektivt. Nu er der brug for en politisk beslutning om at indføre alkobomme,« siger Arne Winerdal, direktør i MHF, Motorförarnas Helnykterhetsförbund, der sammen med det svenske vejdirektorat, kystvagten, toldvæsenet og politiet står bag tiltaget med en alkobom på Göteborg Havn.

De automatiske alkobomme fungerer ved, at chaufføren kører hen til en bom, hvor han eller hun ånder på en plade. Hvis alt er OK, går bommen op i løbet af få sekunder. Hvis der er ugler i mosen, bliver bommen nede, og der går automatisk besked til politi og kystvagt.

[add:457]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062