23948sdkhjf

ITD-formand: Ugehvil-ståhej rammer forbi skiven

Frankrig og Belgien har strammet skruen over for overtrædelser af reglerne om det ugentlige hvil ifølge køre-/hviletidsreglerne. Chauffører risikerer en bøde på 1500 euro for at holde hvilet i lastbilen i Frankrig, mens Belgien takserer det 1800 euro. I Frankrig risikerer man helt op til 30.000 euro og et års fængsel ved grove overtrædelser, hvor planlægningen tvinger chaufførerne til at holde ugehvilket i førerhuset.

Hos ITD opfordrer formand Gert Jakobsen til, at man finder en mere ensartet fortolkning af reglerne på tværs af landene i Europa.

»Chaufførerne skal have ordentlige forhold og har selvfølgelig ret til reel fritid under deres hvil. Det bakker vi op om. Men udgangspunktet må være, at reglerne skal være ens for alle overalt i Europa. Og så skal vi huske, at det er transport og logistik, vi har med at gøre. Det handler altså ikke om at gøre det hele så besværligt og kringlet som muligt – men det modsatte,« siger Gert Jakobsen.

Han mener, at reglerne bør indeholde frihed for chaufførerne til at opholde sig i lastbilen under deres hvil, samtidig med at reglerne også skal beskytte chaufførerne imod tvang og pres fra arbejdsgivers side.

Rammer forbi skiven

Hos ITD har man det indtryk, at sagen har særligt fokus hos kræfter, som ønsker beskyttelse imod konkurrencen fra østeuropæiske chauffører. Men det er sagen uegnet til efter ITD-formandens vurdering.

»De store internationale transportvirksomheder, som bruger østeuropæiske chauffører i stor stil, har ofte deres egne chaufførfaciliteter, hvor chaufførerne kan holde hvil, imens bilerne kører videre med friske folk bag rattet. Vi rammer forbi skiven, hvis vi begynder at bruge køre- og hviletidsreglerne som kampplads for nationale særinteresser,« siger Gert Jakobsen.

ITD vil i stedet fortsætte arbejdet på at få klarlagt retstilstanden omkring det ugentlige hvil, så reglerne bliver anvendt på samme måde overalt. Det arbejder ITD på gennem den internationale vognmandsorganisation IRU samt ITD’s øvrige netværk i Bruxelles.

[add:453]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063