23948sdkhjf

DEBAT: Hatten af for Frankrig

Så kom IRU på banen med en beklagelse om, at Frankrig har vedtaget, at chaufførerne skal ud af bilerne, når det ugentlige hvil på 45 timer skal afholdes, og der følger sikkert flere organisationer og transportvirkomheder, der fortsat ønsker social dumping, efter i de kommende dage.

IRU's EU-chef, Michael Nielsen, er bange for, at andre lande kunne finde på at følge Frankrig, derfor opfordrer IRU bossen EU til at komme efter de medlemslande, der ønsker at bekæmpe social dumping, og som kræver, at køre- og hviletidsreglerne skal overholdes i forhold til det, der er meningen.

Selvom alle i transportbranchen godt ved, hvordan køre- og hviletidsreglerne skal forstås, vil jeg da godt lige minde om, at det er trafiksikkerheden, altså, at man ikke kører mere end man må, og at man ikke afholder et kortere hvil, end man skal. Men det handler i særdeleshed også om ordnede forhold for chaufførerne, og det skal forstås således, at vognmanden/disponenten skal tilrettelægge turene, så chaufføren har mulighed for at afholde det ugentlige hvil, som er på 45 timer, i en bolig og ikke i en lastbil. Dog, hvis man kører en længere tur, som man ikke kan nå på en uge, må man afholde et reduceret hvil på 24 timer i lastbilen, hvis der ellers er en egnet soveplads.

Det kan ikke være rigtigt, at chauffører skal leve i en lastbil i flere måneder, ene og alene fordi nogle virksomhedsejere skal score kassen på billige østeuropæiske chauffører. IRU-bossens bekymring om, at værdifuldt gods ikke når deres mål, er ganske ubegrundet. Disponenterne er blevet rigtig dygtige til at undgå cabotage tur nr. 4, så mon ikke de også kan finde ud af at bytte en trailer et sted undervejs.

Det medfører megen elendighed at leve i en lastbil i så lang tid som to til fire måneder ad gangen, livskvaliteten er stærk nedsat, følgerne er mistet socialt samvær med familie og venner, dårlig hygiejne, dårlige spisevaner med sygdom, tidlig død og overvægt som følge, dårlig søvn på grund af støj, varme, kulde, osv.

Godt gået, Frankrig. Håber, at flere lande følger op.

Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække

[add:352]

[add:457]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.049