23948sdkhjf

DEBAT: Lovlig cabotagekørsel?

Efter at cabotagestudiet har vist, at der udføres masser af "lovlig" cabotagekørsel, og at der ikke er ret meget ulovlig cabotagekørsel, er der nu kommet flere glædesudbrud fra diverse organisationer, store transportvirksomheder og enkeltpersoner, der fortsat ønsker social dumping.

Nu mener ovenfornævnte jo så, at der er grønt lys for, at man kan fortsætte denne usmagelig måde at drive virksomhed på. Sagen er jo den, at danske virksomheder har udenlandske biler med udenlandske chauffører, stationeret i Danmark. Disse fimaer vil gerne drive virksomhed her i landet, men vil ikke betale løn eller bidrage med noget som hest til det danske samfund.

Jeg mener, at denne "lovlige" cabotagekørsel ikke er i overensstemmelse med ideen om at undgå tomkørsel, ligesom jeg heller ikke mener, at bestemmelsen om, at cabotagekørsel skal være en tilfældighed begivenhed, og som ikke må være sat i system, er opfyldt, som det foregår nu - nemlig at disponenterne helt præcis har styr på, hvor mange indenrigsture en bestemt bil har kørt for derefter at sende den en tur til Hamborg og tilbage til Danmark for at køre nye indenrigsture. Sådan fortsætter det, og har gjort det nu i efterhånden mange år.

Hvor stor en andel cabotagekørslen udgør, når man ser på de samlede indenrigs transporter i Danmark, er den nok ikke ret stor, men ser man på transport af skibscontainere fra danske havne, og på indenrigskørsel for de store speditører, er cabotagekørslen væsentlig. Jeg kommer på Aarhus Havn hver dag, og her tør jeg godt påstå, at kørsel til og fra danske kunder udført med med udenlandske biler er i omegnen af 20-25 %.

Ufatteligt, at vore politikere ikke vil indse, at cabotagekørsel bliver groft misfortolket/-brugt, og at det kan stoppes, hvis man vil.

Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække

[add:457]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078