Lånekrav bremser vognmænd
Erhvervs- og Vækstministeriets halvårlige redegørelse om udviklingen i kreditmulighederne i Danmark er netop blevet offentliggjort.
Redegørelsen viser, at selv om situationen på det danske lånemarked er forbedret over det sidste år, har særligt de mindre virksomheder fortsat svært ved at finde finansiering.
Svært at få lån
Anders Due, direktør i Kjøbenhavns Vognmandslaug og leder af DTL’s kontor i Region Hovedstaden, kan bestemt nikke genkendende til situationen:
»Jeg kan godt bekræfte, at virksomhederne generelt kan have svært ved at få lån. Før 2007 kunne man låne – det kan man ikke nu. Det er et mønster, som har gjort sig gældende faktisk siden finanskrisen,« siger han.
Anders Due fornemmer dog, at nogle vognmandsvirksomheder på nuværende tidspunkt af året mærker en sæsonmæssig forbedring på efterspørgselssiden – men det modsvares ikke af en øget udlånslyst fra pengeinstitutternes side.
Både drift og investeringer
Leder af DTL’s kontor Midt/Nord i Viborg Kim Tatt Jakobsen kan meddele, at det ikke bliver bedre, jo længere vestpå man drager:
»Vi hører af og til om, at vognmændene kan have problemer med at opnå kredit både til driften og til investeringer, og at virksomhederne bliver presset af kunderne på kredittiderne, som gør det svært for vognmandsvirksomhederne at finansiere sig selv.«
Af regeringens redegørelse fremgår, at mindre virksomheder i langt højere grad end større virksomheder er begrænset af finansieringsvanskeligheder. Renteniveauet på nyudlån er fortsat meget lavt, idet der dog er væsentlige forskelle mellem renterne på små og store nyudlån. Det lave renteniveau kan blandt andet skyldes, at det primært er virksomheder med gode nøgletal, der får godkendt deres låneansøgninger i dag, hedder det i redegørelsen.
Bremser udviklingen
Hos DTL oplyser økonom Morten Pernø, at omkring 10 procent af de adspurgte transportvirksomheder i konjunkturbarometrene hos Danmarks Statistik oplever finansiering som en decideret produktionsbegrænsning, som hæmmer deres aktiviteter i markedet.
»Der har været en bedring, siden det antal på samme årstid i 2011 var oppe over 30 procent, men det er fortsat noget, der bremser udviklingen i transportsektoren.,« siger han.
[add:449]