DEBAT: Besynderlig cabotage-debat
Søndag havde jeg fornøjelsen at debattere cabotagekørsel med 3F’s Jan Villadsen på TV2 News. Han er tilsyneladende overbevist om, at det fald i beskæftigelsen, som lastbiltransporten ifølge Danmarks Statistik oplevede i 2008-09, skyldes udenlandsk cabotagekørsel – dvs. indenrigskørsel med udenlandske lastbiler. Det helt store problem er ifølge Jan Villadsen EU’s cabotageregler, som han finder hullede og uklare. Finanskrisen tillægger han åbenbart ikke den store betydning for det fem år gamle beskæftigelsestab.
De nuværende cabotageregler trådte i kraft i 2010. Siden har danske lastbiler ifølge Danmarks Statistik øget deres indenrigskørsler med ca. 20 procent.
Hvordan det hænger sammen med Jan Villadsens – og for den sags skyld også DTL’s – fortsatte medieføljeton om, at dansk lastbiltransport er på gravens rand på grund af udenlandsk cabotagekørsel og lemfældige regler, er svært at se.
Endnu mere besynderligt bliver det, når man spørger Jan Villadsen og Erik Østergaard om, hvor meget cabotagekørsel, de så mener, der reelt køres i Danmark. Her er det noget overraskende svar, at ”det er der ikke nogen, der ved”.
Hvorfor 3F og DTL bruger så meget krudt på noget, som de åbenbart ikke selv kender omfanget af, er en gåde for os, der måbende følger med. Man skulle mene, at den, der råber "ulven kommer" også burde vide, hvordan ulven ser ud, og hvor den er henne.
Kigger vi på de tilgængelige branchetal, er der ikke noget, der indikerer et stort drama omkring cabotagekørsel i Danmark. Der bliver selvfølgelig kørt noget cabotage, men det er svært at se, at det skulle være i et omfang, så den danske branche er truet på sin eksistens. Meldingerne fra de danske vognmænd er tværtimod positive i de medlemsanalyser, som ITD og også DTL har lavet her til foråret. Inden for nogle nicher kan der være mere international konkurrence og mere cabotagekørsel – for eksempel containerfragt. Men samlet set er der intet grundlag for at påstå, at dansk lastbiltransport er lagt ned.
Cabotagereglerne er lavet for at begrænse de internationale bilers adgang til indenrigsmarkederne. Som verden ser ud, er det ganske fornuftigt, og heldigvis virker reglerne i det store hele efter hensigten. Der kører omkring 4.000 udenlandske lastbiler ud og ind af Danmark i døgnet. Men det gør de primært for at holde gang i Danmarks import og eksport – ikke for at køre indenrigstransport i Danmark.
At der kan være sociale udfordringer forbundet med nogle af de udenlandske lastbiler, der kører ind i Danmark, er hævet over enhver tvivl. Vi ser løsarbejdere fra Østeuropa i faldefærdige lastbiler drive rundt i Europa på jagt efter internationalt gods til lave priser og på kummerlige eksistensvilkår. De fylder måske heller ikke meget i statistikkerne, men havner de i Danmark med et internationalt læs, kan der ofte gå dagevis, før de får et læs ud af landet igen. I mellemtiden er de uden indtjening og uden et sted at opholde sig. Det kan hverken de eller vi være tjent med.
Disse udfordringer er reelle, og her kan man med god ret tale om ’social dumping’. Det er udfordringer, vi bør løse i fællesskab, dér hvor de er skabt, nemlig i EU. Men at gøre det til en diskussion om cabotageregler, er at skyde langt forbi skiven.
Jacob Chr. Nielsen
Adm. direktør, ITD
[add:352]