DTL tilfreds med kampklar minister
Forleden trak Danmark i land og gav igen lov til, at internationale transporter med tomme containere eller tom emballage også kan adgang til lovlig cabotagekørsel i Danmark.
Det skete efter pres fra EU. Men der kan være flere slagsmål med Bruxelles på vej vedrørende andre danske cabotage-fortolkninger - for eksempel, at Danmark tillader enten flere læsse- eller lossesteder på én cabotagetur - men ikke begge dele.
Transportminister Magnus Heunicke (S) har trods det seneste tilbagetog dog erklæret sig klar til at kampen op med EU - og tilsyneladende være rede til at tage sagen til EU-domstolen.
Denne seneste udmelding fra ministeren vækker tilfredshed hos DTL.
»Der findes en uklar og dårligt tænkt EU-forordning. EU-landene fortolker den forskelligt. Og jeg har simpelthen aldrig fattet, hvorfor Danmark skulle være EU’s duks og vælge de tolkninger, som er til mindst gavn for Danmark. Og derfor er det selvfølgelig befriende, at den danske regering nu fastholder at ville tolke forordningen til kanten og om nødvendigt tage sagen hele vejen til EU-domstolen. Det manglede sådan set bare, men jeg er meget tilfreds med den skærpede tone,« siger DTL-direktør Erik Østergaard.
»Sagen er jo den, at hver gang Kommissionen siger noget, så kan man forvente sig det mest vidtgående liberalistiske – og gange med 2. Det er jo afgørende ude af trit med de europæiske befolkningers interesser, og derfor ser vi jo også voksende protester mod social dumping og cabotage over hele Europa. Det er en sund reaktion på et EU-system, som har tabt forbindelsen til virkeligheden,« siger Erik Østergaard.
»Gode danske vognmænd udkonkurreres på unfair vilkår. De må fyre deres danske chauffører og sende dem hjem. Hvad pokker får vi som samfund ud af at liberalisere, hvis stadig flere sendes på dagpenge? Der er nogen der forsøger at fremstille det som en snæver dansk og nationalistisk tilgang, men det er det rene sludder,« mener DTL-direktøren.
»I Finland, Sverige, Norge, Tyskland, Spanien, Italien, Frankrig osv. er man meget foruroligede over udviklingen. Jeg tror, EU-kommissionen har villet forsøge at intimidere de enkelte lande, så ingen har turdet gå hele vejen til EU-domstolen. Men finnerne har længe rustet sig til kamp, og nu melder Danmark sig også. Så nu gælder det om at holde snuden i sporet og ikke lade Kommissionen splitte landene. Så jeg ser meget frem til, hvad der kommer ud af mødet blandt transportministrene i Paris den 16. april,« slutter Erik Østergaard.
[add:424]