DTL: Glædeligt at brændeafgiften lægges i graven
Beskeden fra skatteminister Morten Østergaard om, at regeringen nu ønsker helt at skrotte forsyningssikkerhedsafgiften – også kaldet brændeafgiften, vækker glæde hos brancheforeningen Dansk Transport og Logistik (DTL).
»Det er rigtig glædeligt, at det pres, som mange organisationer har opretholdt på regeringen i denne sag, nu endelig fører til aflivningen af den form for afgift. For DTL’s vedkommende var det en henvendelse fra en medlemsvirksomhed i Svendborg ret tidligt i forløbet, der alarmerede os. Det viser vigtigheden af, at organisationens bagland er vågen og bringer historier ind fra hverdagen,« siger underdirektør Ove Holm.
Et bredt politisk flertal vedtog i marts 2012 som led i Energiaftalen, at brænde som træpiller og træ skulle pålægges en såkaldt forsyningssikkerhedsafgift. Det ville på sigt have gjort brænde omkring 33 procent dyrere. I 2013 ville regeringen så i gang med at udmønte aftalen i egentlig lovgivning.
Ville ramme virksomhederne
DTL’s bekymring i den forbindelse var, at forbrugerne ville ty til at handle brænde på den anden side af grænsen og dermed slå det fintmaskede distributionsnet i stykker, som danske havne og danske transportvirksomheder har opbygget i tæt samarbejde for netop at sikre forsyningerne af brænde til landet.
»Med den øgede grænsehandel på grund af afgiften ville man risikere, at udenlandske lastbiler sydfra skulle ud på lange landevejsture til enkeltkunder, der i de fleste tilfælde bestiller helt ukoordineret og uden sigte på en bred og vedvarende forsyning. Det ville skade miljøet og lægge pengene i udenlandske kasser,« siger Ove Holm.
DTL blæste derfor til angreb på afgiften sammen med organisationerne Dansk Erhverv, Landbrug & Fødevarer, Danske Havne, De Samvirkende Købmænd og Feriehusudlejernes Brancheforening.
[add:352]