Volvos topmodel klar til Euro 6
Volvo er nu klar til at starte salget af flagskibet FH16 med Euro 6-motor. De første eksemplarer forventes at være klar til levering i starten af juni.
Volvo FH16 fås med op til 750 hk og et moment på 3550 Nm. Den nye generation af 16-liters motorer kommer i udgaver med henholdsvis 750, 650 og 550 hk til Euro 6. Foruden lavere emissioner giver de nye motorer også højere moment ved lave omdrejninger, en stærkere motorbremse og en mere lydsvag kørsel.
»Volvo FH16 med Euro 6-motor har samme høje pålidelighed, samme brændstofforbrug og samme kraftressourcer som tidligere. Men chaufføren har nu adgang til det maksimale moment allerede ved 900 eller 950 omdrejninger pr. minut, afhængig af motorvariant. Den forbedrede momentkurve giver også kunden mulighed for at vælge en hurtigere bagakseludveksling for at opnå optimal brændstofeffektivitet,« udtaler Astrid Drewsen, produktchef for drivliner hos Volvo Trucks.
Samtlige motorer er udstyret med Volvos automatiske gearkasse, I-Shift. Varianten med 550 hk fås også i en udgave med manuel gearkasse Alle motoralternativer findes også med Volvos motorbremse VEB+. Den maksimale bremseeffekt er forhøjet fra 425 til 470 kW ved 2200 omdrejninger pr. minut.
For at opnå de lave NOx-udslip, som kræves ifølge Euro 6, har Volvos ingeniører brugt kølet EGR (Exhaust Gas Recirculation) i kombination med et opdateret system til efterbehandling af udstødningen. En ny totrinsturbo bidrager til både at drive EGR-kredsen og at nå de høje effektniveauer.
Motoren har også såkaldt pilot injection. Det betyder, at en lille mængde brændstof forindsprøjtes i cylinderen, hvilket giver en mere jævn opbygning af tryk og en blødere motorgang.
[add:441]