DEBAT: Ikke meget nyt i dét
Som en klar selvfølge skal alle tiltag til forbedring af trafiksikkerhed tages alvorligt og udnyttes, hvor de kan. Men der er absolut intet nyt i denne opfindelse, da den allerede blev vist på IAA i Hannover tilbage i 2006, altså for otte år siden.
Der blev også vist andre systemer, bl.a. med en rød og grøn lampe indbygget i højre sidespejl, aktiveret gennem censorer på lastbilens højre side.
Gorm Hansen, GH Truck Training
Poppelvej 13
4683 Rønnede
Ja, hvorfor ikke også montere blåt blink og sirene på cyklerne og give dem ubetinget forkørselsret, så må de lastvogne vel da få lidt mere respekt for dem.
Jeg er snart ved at være træt af den diskussion om de højresvingsulykker. Al respekt for dem, der har været ramt, det er sørgeligt og bør ikke ske. Men hvordan ser det for eksempel ud i Holland? Jeg kan da huske fra min tid som globetrotter, at der var da mange flere cyklister dernede end herhjemme, og det fungerede da meget fint dernede dengang.
Jeg tror, at man skal have en holdningsændring hos cyklisterne med den begrundelse, at de er de svageste i denne situation, og det er altid dem, der dør i disse situationer - og det er virkelig sørgeligt, men det er sådan, det er, og det bliver ikke anderledes.
Men man kunne lave det sådan, at det var cyklistens eget ansvar at undgå disse ulykker, og så indrette færdselsloven sådan for cyklister, at de skulle stoppe for al højresvingende trafik. Kedeligt, men hvis det er det, der skal til for at overleve, så er det da bedre end resten af livet i en rullestol og en million i erstatning.
Og min begrundelse for den lidt absurde holdning er, at det er nemmere for cyklisten at passe på lastbilen, end det er for lastbilchaufføren at passe på cyklisten, og så kan man bygge teknik og alt muligt ragelse på, men hvad så med alle de udenlandske lastbiler?
Og læg lige mærke til, hvem der bliver kørt ned. Er det børn? Nej, heldigvis, det er flest voksne. Og jeg gentager lige, at jeg har den dybeste medfølelse for dem, der er blevet ramt af disse kedelige situationer, og mener, at vi skal gøre alt for at undgå dem. Men jeg tror, at det bliver mest sikkert, hvis cyklisten skal passe på sig selv - det er det sikreste.
Niels Jørgen Nielsen
Lyrevej 8, Vorup
8940 Randers SV
[add:352]