23948sdkhjf

Cykelbokse skal forhindre højresvingsulykker

Fredag fremlagde transportminister Magnus Heunicke (S) og justitsminister Karen Hækkerup (S) den strategi til forebyggelse af højresvingsulykker, som Trafikstyrelsen, Vejdirektoratet og Rigspolitiet har arbejdet med siden sidste efterår.

Strategien indeholder en vifte af forskellige forslag, og Transportministeriet går i første omgang videre med tre af dem - nemlig cykelbokse, en undervisningspakke til chaufføruddannelsen og videndeling kommunerne imellem.

Cykelbokse skal etableres

En cykelboks er et ekstra venteareal til cykler, som er placeret foran bilernes stoplinje i højresvingsbanen. Den er markeret med et hvidt cykelsymbol og en stoplinje. Boksen skal gøre cyklisterne mere synlige for lastbilchaufførerne.

Der er kun få cykelbokse i Danmark, men der er mange i gadebilledet i Holland og i større byer som Stockholm og London.

Derudover kommer den lovpligtige efteruddannelse af chaufførerne fremover til at rumme obligatorisk undervisning i at undgå højresvingsulykkerne, og endelig vil ministeren styrke kommunernes udveksling af viden og erfaring med tiltag, der modvirker højresvingsulykker.

Justitsministeriet vil tilmed have øget fokus på spejle og udsyn i bilerne. Derfor intensiveres politiets indsats i målrettede kontroller.

Branchen er positiv

Brancheorganisationen Transport og Logistik (DTL) tager godt imod den nye strategi.

»Jeg synes det er nogle rigtigt fornuftige tiltag. Det er afbalancerede forslag, som tager højde for den ofte komplicerede situation, der fører til højresvingsulykker. DTL kan bakke fuldstændig op om ministerens udspil,« siger Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL.

Pakken bliver også godt modtaget af DI Transport og Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL).

”Det er et grundigt stykke arbejde, der ligger bag de tre forslag. Vi synes, det er positivt, at man med cykelbokse får adskilt trafikken, da det har en præventiv effekt, samtidigt er det afgørende, at kommunerne får nogle flere værktøjer i værktøjskassen, så vi får reduceret højresvingsulykkerne, hvilket er til gavn for alle, der færdes i trafikken” siger Rune Noack, chefkonsulent i DI Transport.

[add:38]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093