DTL afviser grønt forslag om kørselsafgift
Den grønne tænketank CONCITO foreslog på en konference onsdag en beskatning af lastbiler på 11 milliarder kroner i form af kørselsafgifter.
Brancheorganisationen DTL kalder forslaget »uacceptabelt« og advarer om store konsekvenser for samfundet, hvis det indføres.
»CONCITO’s forslag om 11 milliarders brandbeskatning vil ramme vores industri og vores landbrug – og ikke mindst skatteyderne – benhårdt,« siger Ove Holm, erhvervspolitisk chef i DTL.
”Kørselsafgifter på lastbiler – og så i den størrelsesorden – er hul i hovedet. Intet mindre. For danskerne har brug for at få fragtet varerne ind og affaldet ud. Stat og kommune har brug at få materialer ind – og affaldet ud. Fra Metrobyggeri og anlægsopgaver, til vindmøller osv. Den regning CONCITO har udtænkt, vil i virkelighedens verden naturligvis blive sendt direkte videre til forbrugerne og køberne af ydelserne der kræver transport og desuden ramme benhårdt hos industri og landbrug.«
Der gøres allerede meget
DTL advarer om, at en afgift i den størrelsesorden vil koste arbejdspladser og konkurrenceevne. Derudover er transportbranchen allerede i fuld gang med at arbejde på at arbejde med grønne løsninger, påpeger Ove Holm.
»Jeg vil gerne slå fast, at vognmændene har et kæmpe-incitament til at reducere klimabelastningen, da brændstof-omkostningen typisk udgør 30 procent af en lastbils samlede driftsomkostninger. Det er altså helt afgørende for vognmandsvirksomhedens økonomi og overlevelse og den vognmand, der får mest ud af hver liter diesel, vinder. Til gavn for samfundet herunder for klimaet.«
Han og minder om, at vognmændene kører ikke for sjov, men for at holde samfundet i gang.
DTL er bekymret for konsekvenserne for yderområderne, hvis forslaget bliver en realitet.
»Her er transporten jo i sagens natur længere, og jeg kan ikke forestille mig andet end at CONCITOS forslag vil forstærke skævvridningen af Danmark og ramme benhårdt ind på liv, virksomheder og arbejdspladser i yderområderne.«
[add:38]