Modulvogntog kan fortsat krydse grænser
Europa-Parlamentets udvalg for transport behandlede tirsdag formiddag et EU-forslag, der skal præcisere reglerne for lastbilers vægt og længde. Forud er gået en heftig debat om brugen af de modulvogntog, som blandt andet bruges i Danmark, Sverige, Finland og Holland.
Dele af Europa-Parlamentet ønskede helt at forbyde de lange lastbiler, mens andre ville tillade dem at køre i flere lande i EU. Kompromiset blev, at Kommissionen i 2016 skal komme med en evaluering af reglerne.
Dermed kan de godt 15.000 modulvogntog, der årligt kører over Øresundsbroen fortsætte deres kørsel. Og det vækker glæde hos transportbranchens organisationer.
Tilfredshed i branchen
»Set i forhold til kørsel mellem især Danmark og Sverige, så er vi tilfredse med, at der ikke var opbakning til at lukke grænserne for modulvogntog” siger Rune Noack, chefkonsulent i DI Transport, der dog ærgrer sig over, at modulvogntogene ikke blev udbredt til resten af EU.
Også hos ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport, er man lettet over beslutningen.
»Vi fik ikke nogen præcisering, som gør grundlaget for de grænseoverskridende transporter klarere. Men omvendt undgik vi også skridt i den forkerte retning, hvor grundlaget for den nuværende praksis i Norden kunne være blevet undermineret,« konstaterer ITD’s chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens.
Politisk sejr
Den betragtning er direktør i Nordic Logistics Association (NLA), Søren H. Larsen, enig i:
»Det mest positive er, at grundlaget for modulvogntogs færden over grænserne ikke indskrænkes. De eksisterende muligheder, som de nordiske lande har i dag for at anvende modulvogntog i regionen, synes derfor at blive bevaret. Det har været NLA’s mål, og der er arbejdet meget kraftigt på at opnå politisk forståelse for denne nødvendighed.«
Transportudvalgets rapport skal til afstemning i Europaparlamentet til april.
[add:437]