Klar til overlæs-udfordringen
LoadMaster, specialist i vejesystemer, dækovervågning mm., erklærer sig klar til at møde den nye udfordring, som danske vognmænd og chauffører har fået med den skærpede tolerancegrænse for overlæs på totalvægten, der pr. 1. marts blev nedsat fra 7 procent (reelt 7,9) til 3,0 procent.
»Vores vejesystemer har generelt en nøjagtighed, der er bedre eller lavere end de 3 %, som tolerancegrænsen reduceres til. Dette gælder både for vores vejesystemer til luft- og mekanisk affjedrede køretøjer,« siger Søren Nielsen, indehaver af LoadMaster.
Ifølge firmaet ligger den typiske afvigelse på mellem 0,5 og 1,5 procent. Det vil også ofte være bedre end de vejesystemer, som lastbilmærkerne selv har udviklet, og som findes i lastbilernes onboard-computere.
Forskel på sensorer
»Det skyldes, at vores vejesystemer er specielt designede til en meget højere måleopløsning på sensorer og lignende end de typer, der anvendes på lastbiler. Her er fx sensorer, der bruges til at måle vægten med, de samme, som styrer bremsetryk, og de har ikke nær den samme opløsning og nøjagtighed,« siger Søren Nielsen.
Han understreger i øvrigt, at når man taler om nøjagtighed på disse typer af vejesystemer, er det vigtigt at fastslå, at der er tale om totalvægten. Ved ”del-læsning" eller læsning af mindre mængder (fx 2-5 ton), er nøjagtigheden ringere, og det skyldes forhold som støddæmpere, friktion i bøsninger i stræbearme, den generelle vedligeholdelse af luftaffjedringen etc.
»Det er også en forudsætning for en god nøjagtighed, at vejesystemet bliver kontrolleret/kalibreret jævnligt, samt at man vejer, når lastbilen står på så plant et sted som muligt,« forklarer Søren Nielsen.
[add:424]