DEBAT: Manipulerende udflagningssnak
Allerførst vil jeg da sige, at det er da forunderligt, at man kan have så langt et indlæg med en eller anden direktør for et eller andet firma på en eller anden mere eller mindre kendt adresse i udlandet, uden at afsløre personens identitet.
Det henleder umiddelbart mine tanker på et vers i den gode gamle danske sang (men den kender vedkommende i sagens natur sikkert ikke), hvor der står:
Vil dansken i verden fægte,
men dølger åsyn og navn
Jeg ved at hans navn er ej ægte
og tager ham ej i favn.
Når det så er sagt, så skal jeg ikke beskylde nogen for social dumping. Men jeg mener overordnet, at alle, der har søgt mod et eller andet udland, har et stort forklaringsproblem, hvorfor de netop gør det.
For uanset, om man kommer med den ene eller den anden sang fra de varme lande om, at man er nødsaget til at følge kunderne i deres mere og mere globaliserede verden, så er fakta ubestridt bevist dette, at man alene gør det for at få den billigst mulige arbejdskraft i enhver situation.
For fakta er jo dette:
Tager man en given lastbil/trailer, købt eller lejet, dieselolie + vedligehold af samme og økonomien overordnet den samme. Forskellen kommer først frem i lyset, når vi konstaterer, hvilken nationalitet chaufføren har.
Så kom ikke med bortforklaringer om det ene eller det andet. Lønkronerne er det eneste fornuftige argument for ikke at have en dansk chauffør.
Til sidst vil jeg sige til den anonyme direktør, som man jo kun kan gisne om hvem er, at det er jo påfaldende, at man med den ene hånd udflager til 10 meter syd for den danske grænse for stadigvæk at disponere sine biler i DK - med en meget stor delfokus på netop danske transporter. Det afmonterer da endegyldigt jeres manipulerende snak om, at man udflager for at følge kunderne ud i Europa, som man vist plejer at sige det.
Og hvis det er jeres hensigt at gøre alt efter bogen, så er spørgsmålet, hvad piver I så for?
Men hvis du, anonyme direktør, bare lige vil forklare her på siden, hvilke andre fordele der er ved udflagningen ud over lønforskelle og frigørelse for det objektive ansvar på køre-hviletids-reglerne?
Christian Jensen, vognmand og formand for FDL
Nordvej 12
9900 Frederikshavn
[add:438]