23948sdkhjf

København skal være nemmere for lastbiler

At udføre godstransport i København er blevet stadig mere vanskeligt med tiden: Veje ensrettes, p-pladser sløjfes, utidssvarende trafiksignaler, korte tidsvinduer til at losse – og et udtal af ukoordinerede vejudgravninger.

Derfor er DTL glad for, at teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) har meldt ud, at kommunen fremover også vil gøre mindst mulig påvirkning af trafikken til et af vilkårene i kommunens egne udbud af anlægsopgaver:

Men fremkommelighed er mindst lige så vigtig, når bilen står stille og skal losse og laste, mener DTL.

»Vi har for nylig drøftet med miljø- og teknikborgmesteren, hvordan der skal være bedre adgang til at levere varer i byområdet og i øvrigt være til stede med lastbiler og varebiler, når der skal bygges og renoveres,« siger Erik Østergaard, direktør i DTL.

DTL-direktøren ser forholdet til cyklisterne som en af de store udfordringer, fordi der her er tale om bløde trafikanter, og fordi det er uundgåeligt, at lastbiler og cyklister krydser hinandens veje.

»Det er vigtigt, at vi har opmærksomhed på hinanden i trafikken. Så jeg har planlagt med den ny direktør fra Cyklistforbundet Klaus Bondam, at vi fredag den 14. marts sammen tager en rundtur i byen i en lastbil og kigger på udfordringerne for vores respektive medlemmer,« siger Erik Østergaard.

Klaus Bondam fra Cyklistforbundet var selv i 00’erne miljø- og teknikborgmester i København.

[add:338]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047