Tyske myndigheder undersøger dansk vognmand
EU-Kommissionen anmoder nu Tyskland om at undersøge, hvorvidt det danske transportfirma H.P. Therkelsen bryder EU-reglerne.
Virksomheden har et tysk datterselskab i den tyske by Flensborg lige syd for den danske grænse. Gennem selskabet er der indregistreret en række lastbiler på tyske nummerplader og ansat arbejdskraft på tyske vilkår.
På samme adresse har flere andre danske transportvirksomheder også oprettet tyske datterselskaber, og det har ført til mistanke om, at virksomhederne ikke har anden reel aktivitet i Tyskland end en postadresse, som er oprettet for at omgå danske løn- og arbejdsforhold.
Faktiske aktiviteter i Danmark
I et svar til det danske medlem af Europa-Parlamentet Ole Christensen (S) slår Kommissionen nu fast, at virksomhederne ifølge EU-regler fra 2011 skal råde over reelle lokaler, hvor kernedokumenter som regnskaber, personaleforvaltning og køre- og hviletidsdokumenter opbevares samt en driftscentral til virksomhedens køretøjer.
Selskabets direktør, Mogens Therkelsen, erkendte i juli sidste år over for TV Syd, at administrationen af selskabet i Tyskland styres fra hans kontor i Padborg i Danmark.
»Vi har vores kommunikation med offentlige myndigheder via vores postadresse i Tyskland, men de faktiske ting foregår i Padborg,« sagde han.
Individuel undersøgelse
Det er de tyske myndigheder, der har kontrolpligten med virksomheden, og Kommissionen beder altså nu de tyske myndigheder om at foretage en såkaldt »individuel undersøgelse« af, om virksomheden overholder reglerne.
De tyske myndigheder skal herefter oplyse resultatet af undersøgelsen til Kommissionen.
Sagen kan få stor betydning for andre danske vognmænd, som bruger samme forretningspraksis som H.P. Therkelsen.
[add:438]