10 kolde fra Continental
Continental har udvidet sit sortiment af ContiTread ganske betragteligt. ContiTread er dækproducentens slidbane, der er udviklet til kold regummiering/vulkanisering.
»I alt lanceres 10 nye produkter til forskellige segmenter og lastbiltyper,« oplyser Georg Nielsen, adm. direktør, Continental Dæk Danmark A/S.
Til lette og mellemstore lastbiler der benyttes til by- og regional trafik, har Continental udviklet Continental LDR1+ til drivakslen med M+S mærkning. Det levereres i fem nye størrelser: 205/75 R 17.5 - 215/75 R 17.5 - 225/75 R 17.5 - 235/75 R 17.5 og 245/70 R 17.5.
Til vinterdæk, hvor der bruges kold regummiering, tilbyder Continental HDW 2 Scandinavia i størrelsen 315/80 R 22.5 til drivakslen. Til trailere og semitrailere leveres vinterdækket HTW 2 i størrelserne 385/65 R22.5 og 385/55 R 22.5. Desuden er der slidbaner til HTL 1 Eco Plus i størrelserne 385/65 R 22.5 og 385/55 22.5 til trailerdæk, også kold regummiering.
Danmark er til de kolde løsninger
[pic:21610]Ved kold vulkanisering lægges en ny slidbane på den tilbageleverede karkasse. Denne teknologi er billigere end varm regummiering, hvor en ny slidbane lægges på i ét stykke. Ved varm vulkanisering fornyes sidevæggen også; det ligner et nyt dæk, holdbarheden er som et nyt dæk, og det kører lige så godt som et nyt dæk.
»Varm regummiering bruges fortrinsvis til langturstrafik, mens den kolde, hvor kun selve slidbanen, men ikke sidevæggene, fornyes, ofte bruges til national og lokal transport. I Danmark er ca. 80 procent af vulkanisering baseret på den kolde teknologi. På europæisk plan deler det sig ca. 50-50 mellem kold og varm regummiering,« siger Georg Nielsen.
[add:352]