23948sdkhjf

Let og enkel styring

Ikke mindst chauffører, der kører med semitrailer, kender udfordringerne ved at komme rundt på trange områder, når der skal køres og bakkes til og fra ved på- og aflæsning. Der findes forskellige systemer til at øge smidigheden på vogntoget, og et af de nyeste i Danmark er det hollandske styresystem VSE, som via elektronik og hydraulik øger manøvredygtigheden på vogntoget.

Blandt de opbyggere herhjemme, der har taget det nye system til sig, er tankspecialisten VM Tarm, som for tiden arbejder på en række tank-

trailere inden for minkfoder og gylle.

[pic:21572]»Styrken ved systemet er først og fremmest vægten, som er det vigtigste parameter i dag,« forklarer Dennis Friis Pedersen, mekanisk konstruktør, der arbejder med konstruktion inden for tankopbygning hos VM Tarm.

Han fremhæver først og fremmest vægten som styrken ved VSE-systemet, der udgør en ekstra vægt i omegnen af beskedne 200 kg.

Styringen foregår ved, at en hydraulisk pumpeenhed i en boks på siden af traileren sender hydraulisk tryk til stemplet ved akslen. Der er dermed stort set ikke nogen mekaniske dele i systemet.

»Vi har taget systemet ind og efterhånden fået godt gang i det. Det er nemt at betjene og simpelt at montere,« siger Dennis Friis Pedersen.

Styring på to og tre aksler

VM Tarm har en 3-akslet tanktrailer under opbygning, og en håndfuld andre er på vej – såvel 3-akslede som 4-akslede.

[pic:21573]Til nogle af opbygningerne skal der være styring på to af akslerne, og andre skal have styring på tre aksler. Systemet kræver en vis batteristyrke og kabelføring – men det kan også klares med ekstra batterier monteret i selve boksen til VSE-systemet.

VSE-systemet forhandles herhjemme af SAF Danmark og kan også leveres med fjernbetjening.

»På den måde kan chaufføren sidde fra førerhuset og tvangsstyre akslerne, når der er brug for det, også ved helt lav hastighed. Det er smart,« konstaterer Dennis Friis Pedersen.

Sensor på trækkeren

Styringen af akslerne fungerer ved, at der sidder en sensor ved kongebolten på traileren, som automatisk registrerer, når traileren drejer i forhold til trækkeren. Den sender signal videre til styreenheden i boksen, som via hydraulik får akslerne til at dreje et bestemt antal grader – afhængig af hvor skarpt knækket er mellem trækker og trailer. Løsningen er ganske enkel og let, ikke mindst fordi der ikke kræves nogen stangforbindelse til at styre akslerne.

»Det gør, at traileren følger trækkeren fuldstændig, og at man kan komme ind steder, hvor man ellers ikke kunne,« forklarer Dennis Friis

Pedersen.

Styreudslaget aftager gradvis, når hastigheden øges, og låser akslerne ved kørsel over 55 km/t. Systemet kom på det danske marked i januar 2013. Eftermontering er også muligt - om end ikke helt nemt, da det kræver tvangsstyrede aksler og en speciel skål til kongetap. Men det kan lade sig gøre.

[add:436]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081