MAN-service udbredes til Europa
MAN’s servicetilbud ServiceCare har fungeret i Danmark i et år, og erfaringerne med systemet har nu fået de øverste eftermarkedschefer i hovedkontoret i München til at pusle med planer om at lancere MAN ServiceCare, som et tilbud til kunderne i 19 andre lande i Europa.
»Vores MAN ServiceCare er unikt, og det er en stor hjælp for vognmændene, at vi overtager administrationen af deres service,« siger Mads Rydahl Vestergaard, der er Business Solutions Manager i MAN’s eftermarkedsafdeling.
MAN ServiceCare har fokus på at sænke vognmændenes driftsomkostninger og øge driftssikkerheden. En af de vognmænd, der har haft gavn af systemet, er Viggo Petersens Eftf. A/S, hvor man har installeret systemet i 35 ud af firmaets 95 lastbiler.
[pic:21561]»For os er det et optimalt setup. Vi er fri for manuel overvågning, alt er automatiseret – og vi oplever allerede stor forskel,« siger direktør Peter Flensted.
»Jeg tror på, at alle vognmænd kommer til at bruge den slags systemer til både service og indsamling af alle typer data, der kan give relevant viden om flåde, drift og forretning,« siger Peter Flensted.
MAN ServiceCare fungerer ved, at en lille software-enhed bliver installeret i lastbilen. Herfra opsamles data fra ni serviceparametre samt et antal kundespecifikke målepunkter. Imens lastbilerne stadig ruller på landevejen, registrerer systemet eksempelvis om bremsebelægningen er ved at være slidt, om det er tid til olieskift, og om den årlige S12 service eller fartskriverservice er lige rundt om hjørnet.
[add:415]