23948sdkhjf

Mindre stress for chauffører i ydertimerne

I de to søsterprojekter ”24T Transport” og ”DYT” er der indhentet konkrete erfaringer med distribution i ydertimerne, som nu er evalueret i to rapporter.

»Distribution i ydertimerne er interessant, fordi det kan være med til at lette presset på vejene i dagtimerne, hvor trængslen er størst. Det vil også kunne forbedre trafiksikkerheden, hvis flere distributionsopgaver kunne blive løst i ydertimerne, således at lastbilerne kunne være ude af byen, når cyklister og fodgængere kommer ud på gaderne om morgenen. Endelig vil det kunne reducere transportomkostningerne og dermed forbedre produktiviteten og konkurrenceevnen,« siger Trafikstyrelsens direktør, Carsten Falk Hansen.

»Forsøgsprojekterne viser, at der er grundlag for at udvikle nye måder at distribuere i ydertimerne på, så vi får høstet nogle af de fordele, der helt givet er. Samtidig er det dog også tydeligt, at distribution i ydertimerne kan være udfordrende og kræve tættere samarbejde mellem transportører og varemodtagere, end man er vant til,« siger Carsten Falk Hansen.

Vigtig rolle for chaufførerne

Forsøgsprojekterne har vist, at der kan være behov for særligt støjdæmpede løsninger, hvis der skal distribueres i ydertimerne. Det handler både om udformning af butikkernes adgangsforhold og varemodtagelser, om de biler, der kommer med varerne, og om det transportmateriel, der bruges til transporten fra bil til butik.

Herudover har chaufførerne også en vigtig rolle. En chauffør, der leverer varer i ydertimerne, skal så at sige ”gå på listesko”, dvs. gøre sig umage for at undgå støj.

Forsøgene har vist, at chaufførerne oplever kørsel i ydertimerne som langt mindre stressende end kørsel i myldretiden, hvor trafikbilledet er meget komplekst, og hvor navnlig risikoen for at blive skyld i en højresvingsulykke opleves som en stor belastning. Der er dog også ulemper ved at køre i ydertimerne.

Arbejdsmiljøet er anderledes end i dagtimerne, bl.a. er chaufførerne mere alene på vejen og i aflæsningssituationen og kan føle sig mere udsatte, end når de arbejder om dagen. Mobiltelefonen opleves dog som en stor tryghedsskaber, da den giver mulighed for at tilkalde hjælp.

Kræver efterspørgsel

Forsøgene viser også, at detailhandlen er central for, at distribution i ydertimerne lykkes. For at skabe økonomi i distributionen kræver det, at der er nok varemodtagere i detailhandlen, der gerne vil have leveret i ydertimerne. Det får man som distributør ved, at leveringen i ydertimerne giver en ekstra værdi. Det kan for eksempel ske, når man i detailhandlen oplever det som et ekstra tilbud, at man selv kan vælge leveringstidspunkt og endda få lov at bestille senere. Eller det kan ske ved at tilknytte ekstra services.

Fælles for alle situationerne er, at det kræver, at detailhandlen inddrages, og at der er et godt tillidsforhold mellem transportøren og de virksomheder, der leveres til. Her kan udstyr som eksempelvis nøglebokse, videoovervågning, gps-tracking af pakker, og bokse til aflevering af varer være effektive.

Der er bevilget i alt 7,3 mio. kr. til projekterne, og forsøgsperioderne har varet fra sommeren 2010 til og med 2013. Der er bl.a. udført forsøg med distribution af brød, øl og medicin.

[add:352]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078