23948sdkhjf

DEBAT: Delte meninger om ny overlæs-grænse

Det er måske helt forbigået hr. Jørgen Kjeld Jensens opmærksomhed, at der i næsten alle nyere lastbiler er vægte og ellers i de fleste læsseredskaber rundt omkring i div. grusgrave osv.

Man behøver vel heller ikke altid at spænde buen til det sidste. Et enkelt læs under maks. totalvægt kan vel også gå.

Leif Madsen
Brøndenvej 128
9352 Dybvad

Det er da det mest utrolige ævl, der bliver kørt frem med her. Det er da utroligt, at man ikke kan ramme inden for 1500 kg, når man kan ramme på præcis 7 %.

Jeg ved ikke, hvor mange vognmænd, der kan ramme præcis 7 % overlæs. Når man læsser grus i grusgraven, er der vægt på gummigeden, og han udleverer ikke 7 % grus ekstra gratis.

I alle nye biler er der akseltryksmålere, hvad er problemet? Jo, det er nok, at I har givet prisen efter 7 % overlæs.

Ole Bredahl Christensen
Møltrupvej 1, Timring
7480 Vildbjerg

Ræk fanden en lillefinger, og han tager hele armen.

Læs mindre på, eller lad dem køre, der mener, de har råd til at køre med overlæs. Jeg ved udmærket, hvor meget jord og andre materialer kan svinge i vægtfylde; men erfaring tæller. Lær dine chauffører dét, eller sæt vejeceller på dine biler.

Steen A. Jensen
Slåenbakken 12
8520 Lystrup

Det var lige, hvad jeg havde frygtet. Det kommer vel også til at gælde de biler, der kun læsser 50 ton, så det bliver en svær balance. Sådan er det, når man ikke kan få nok. Kære kolleger, det var det værste, der kunne ske. Det bliver meget sværere at ramme rigtigt.

Vidste DTL, at denne grænse kom? De taler om det store politiske samarbejde, som de mener, de er gode til. De 3 % må de da have hørt om, når vi har sådan et godt samarbejde med politikerne. Hr. Østergård - er der noget, der er kikset?

Palle Flackeberg
Sneseretorpvej 6
4733 Tappernøje

Det er et tillæg på 2 ton, som i samme ombæring bliver taget fra os med nedsættelse til 3 %. Det er jo bare lovliggørelse - fint nok.

Værre er det for os, som 90 % af tiden kører forvognskørsel (32 t). Her er det en reel nedsættelse af lasteevne, så vi reelt kan have 11 m3 sand med i stedet for 12 m3

og på en kranbil 9 m3 i stedet for 10 m3 - en forringelse på ca. 10 % (da vi jo også mangler 4% af lastbilens egenvægt som buffer).

Michael Søndergaard
Steppingvej 22
6580 Vamdrup

Endelig nogen, der tør tage opgøret. Med de nye reducerede tolerancegrænser vil konkurrencen blive noget bedre for de danske vognmænd med 3-akslede trækkere - noget at rive i samt en bedre pris, når de 2-akslede ikke mere kan tage "de tunge læs".

Få lavet nogle vejestationer i kørebanerne, således at man kan lave en rullende kontrol.

Bjarne Lind
de Lichtenbergsvej 33
8500 Grenaa

Igen igen en sjov hovsa-regel. Hvis tolerancen skal sænkes fra 7 til 3 %, må vi så leve med det. Men hvorfor denne hovsa-regel med 1500 kg? Det er dansk sædvane, når det er bedst:

56000 kg + 3% = 57680 kg

56000 kg + 1500 kg = 57500 kg

Det forstår man da ikke - hvad er forskellen?

Enkle regler, tak – ikke noget dansk kludetæppe. Det er nok med de små besværligheder, der er indbygget i køre-/hviletidsbestemmelserne.

Brian Graff
Floesskovvej 4b
8960 Randers SØ

Fra en vognmand der kører for bygge- og anlægsbranchen:

Vi er mange, der kommer til at køre med endnu mindre læs end hidtil, så hvorfor ændre noget overhovedet?

For i det hele taget at køre lovligt fremover skal mange køretøjer have nye godkendelsesærklæringer, der skal laves beregninger osv. for, at køretøjet kan blive godkendt til 50/56 ton. Rene omkostninger og uden at få mere med på køretøjet.

Selvfølgelig kan man lade være med at foretage denne omregistrering og lade køretøjerne køre med de nuværende vægtgrænser, 48/54 ton, men her gælder de 3 % og maks. 1500 kg jo også, så der må man gå ned i læsstørrelse for at være sikker på ikke at køre med for meget.

Andre køretøjer kan overhovedet ikke ændres grundet deres beskaffenhed, hvilket om man vil, betyder en reduktion i den nuværende accepterede overlæsprocent på fra 7 % og til 3 %, altså en direkte stramning af læsstørrelsen med 4 %.

Altså reduktion i læs = reduktion i omsætning = reduceret overskud, men øget udslip af CO2 pr. ton gods.

Gad for øvrigt vide, om der er tænkt på de mange transporter, der bliver foretaget på forvogne alene inde i byerne? Her bliver der jo tale om betydelige læsreduktioner! Og i disse tider, hvor vi bliver påbudt at investere i mindre forurenende lastbiler, forstår jeg ikke dette tiltag. Trods renere biler, men med mindre læs, så er der jo intet vundet rent forureningsmæssigt.

Når man kører løst gods læsset med gummigeder, så er der alt andet lige, trods gode og præcise vægte i grusgravene, stor sandsynlighed for, at der ikke kan læsses inden for en 3 % overlæs/underlæsgrænse.

Hvem står til ansvar for et overlæs, der skyldes en ikke helt præcis vægt i en gummiged? Er det vognmanden, chaufføren, læssemanden eller ejeren af læssemaskinen?

Eksempelvis bliver der læsset meget direkte op fra skibe og op på lastbiler, og her bliver det ikke vejet, og skulle det endelig blive vejet på en brovægt i nærheden, og der er for meget på, så er der alligevel ikke mulighed for at læsse noget af igen. Her er der kun at køre til bestemmelsesstedet med læsset.

Så er det da også rigtigt, at der til lastbiler findes vejelignende systemer, som kan indikere læssets størrelse, men det er jo ikke en rigtig vægt. Skal et sådant rigtigt vejesystem monteres bl.a. også på ældre biler, følger der kæmpestore omkostninger med her.

De nye vægtgrænser ville med en 5 % maks. grænse have været mere spiselig. Ellers er det min absolutte holdning, at der ikke burde ændres noget overhovedet. Vores forretning er afhængig af meget præcise gummigedsvægte, hvilket vi erfaringsmæssigt ved ikke altid er tilfældet. Det kan derfor af og til knibe med at overholde meget små grænseoverskridelser. Her kan en enkelt procent fejllæsning jo koste flere dages overskud på en bil.

Fakta er altså, vi bliver endnu mere sårbare med disse nye vægtgrænser, samt en forøgelse af CO2-udslip pr. transporteret ton.

Nej, lad os hellere beholde de nuværende vægtgrænser! For vores forretning er det en meget dårlig aftale!

Jørn Kudsk, Kudsk & Nissum
Kastrup Bygade 16
6510 Gram

[add:352]

[add:432]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062