DEBAT: Har vi sejret ad helvede til?
Det må være overskriften på de forøgede totalvægte, vi har fået på de 6– og 7-akslede vogntog set i forhold til, at tolerancegrænsen bliver sat ned til 3 % eller endnu værre maks. 1500 kg. Det vil betyde, at landets retssale vil blive bombarderet med uforståelige og urimelige overlæssager. Denne nye tolerancegrænse vil næsten have samme resultat, som når man spiller matador, når man har trukket kortet; gå direkte i fængsel.
Når jeg helst ser, at vi beholder de gamle vogntogsvægte 48 og 54 tons med de 7 % som tolerancegrænse, er det ikke fordi, jeg er fortaler for kørsel med de 7 % ”overlæs”, men kun fordi al erfaring og kendskab, som det ikke lader til, at Justitsministeriet er i besiddelse af, viser, at, det vil være utroligt svært for ikke at sige en meget umulig opgave at skulle holde sig inden for 3 % eller 1500 kg med det resultat, at chauffører og vognmænd hver dag, inden de starter, kan spørge sig selv; gud ved, hvor stor en forbryder jeg bliver i dag.
Urimeligheden bliver endnu større, når vi taler om 2- og 3-akslede vogne. F.eks. vil en lille 2-akslet krangrab med 16 tons totalvægt køre rundt med et ”overlæs”, hvis totalvægten stiger med mere end 480 kg. Det er faktisk kun en kvart m3 jord, der tales om. Ved 18 tons totalvægt er det max. 540 kg og for en 3-akslet vogn med 26 tons totalvægt er grænsen 780 kg.
Da vi alle ved, at disse vognstørrelser aldrig bliver afregnet efter læssestørrelse, vil postulatet fra politiet og anklagemyndighedens side om, at vognmanden tjener på overlæs, ikke gælde for disse vognstørrelser. Dette forhold gælder også for de store vogntog. De store bødestørrelser, man kommer ud for, specielt efter 10 forstraffe, gør, at man skal være lidt af en jubelidiot, hvis man bevidst kører med overlæs, også når man tager i betragtning, at der ikke er nogen forældelsesfrist på disse forhold, selvom de står i kriminalregisteret, hvor alle andre ”synder” normalt bliver slettet efter fem år.
Disse regler om forældelsesfrister og antal på forstraffe vedr. bødestørrelse, bør også tages op til en kraftig rekonstruktion. Der er da forskel på, om vognmanden har 1, 10 eller 100 vogne - you name it. Det er da soleklart, at en vognmand med f.eks. 35 vogne har betydeligt større risiko for at blive stoppet med et ufrivilligt overlæs end en med én vogn.
Ja, risikoen er da 35 gange større for at nå de 10 forstraffe, hvor bøderne begynder at blive ekstremt høje, så 100.000 kr. spørgsmålet er: Er vognmanden med de 35 vogne en større ”forbryder” , når han når de 10 forstraffe først? Hvis man vender det lidt på hovedet, så ved vi alle jo også, at hvis du køber 35 lottokuponer, har du jo også 35 gange større chance for at vinde.
Jeg ved ikke, hvem der har fejlet, men med denne nye bekendtgørelse er det som om, man ikke har foretaget en konsekvensberegning – nemlig, får vi vognmænd nogen ”repressalier”, når vi beder om at få hævet totalvægtene? Dette set i lyset af, at da vi bad om større bøder for overtrædelse af cabotagereglerne, fik vi det igennem, men vi fik også hævet samtlige andre bødestørrelser, så det skulle man måske have skelet til, inden man var så ivrig efter at få hævet vægtgrænserne.
[add:369]
[add:432]