23948sdkhjf

ITD: Skuffende stramning

Fra og med 1. marts 2014 rejser myndighederne tiltale, når den tilladte totalvægt for et køretøj eller et vogntog overskrides med mere end 3,0 procent. Før var tolerancegrænsen 7 procent.

Som noget nyt kan der også komme en tiltale, hvis den tilladte totalvægt overskrides med mere end 1500 kg – uanset at overskridelsen ikke er på over 3,0 procent.

»Vi havde foretrukket at beholde den hidtidige grænse, men anerkender også hensynet til bro-belastningen, når lastbilerne nu er blevet tungere. Vi havde dog håbet på et kompromis i form af en tolerance på 5 procent evt. suppleret af en øvre grænse på to ton. Så ville forholdene være de samme som i landene omkring os. Den besluttede stramning er lidt af en skuffelse for branchen,« siger ITD’s chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens.

Mister miljøgevinst

Vogntogsvægten for seks-akslede vogntog blev hævet til 50 ton ved årsskiftet og forventes hævet til 56 ton for syv-akslede vogntog i løbet af foråret. De højere vægte er tæt på den maksimale belastning for en stor del af broerne. Men de systemer, der er til rådighed til at veje køretøjerne, har ofte langt større usikkerhedsmarginer end 3 procent, påpeger ITD. Det har Justitsministeriet valgt at se bort fra.

»Med de skærpede tolerancer skal vi fremover udvise endnu større omhu, når godset bliver læsset. Betydningen er desværre, at vogntogene i mange tilfælde må belæsses mindre for at være på den sikre side. Dermed risikerer vi at spilde noget af den mulige effektiviseringsgevinst og dermed også noget af den mulige CO2-besparelse med de tungere vogntog,« siger Jørn-Henrik Carstens.

Ved overskridelser vil politiet fremover foruden bøder til vognmand og chauffør kunne tilbageholde køretøjet, indtil forholdene er bragt i orden.

[add:338]

[add:432]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064