Tolerancen for overlæs sænkes til tre procent
Tolerancegrænsen for overvægt bliver nedsat fra den hidtidige grænse på 7 procent til 3 procent. Det bliver formentlig en realitet samtidig med, at 7-akslede vogntog fra 1. marts får lov at køre med 56 ton totalvægt.
Tolerancegrænsen for akseltryk vil fortsat være på 7 procent, men for totalvægt nedsættes den til 3 procent – og samtidig indføres der et maksimum på 1500 kg.
»Der er tale om en ret kraftig stramning - og mere end forventet. Det vil give nogle situationer for nogle af vore vognmænd, som de vil have svært ved at håndtere,« siger Ove Holm, erhvervspolitisk chef i DTL.
Han forudser, at der vil komme nogle bødesager for domstolene, hvor disse stramme tolerancegrænser vil blive udfordret.
»Baggrunden for stramningen i forbindelse med den øgede totalvægt er en smertegrænse for broerne. Den nås med ekstra to ton på toppen,« tilføjer han.
DTL har protesteret imod planerne om en lavere tolerancegrænse for overvægt, og har – efter forslag fra medlemsvirksomheder – foreslået en uændret 7 procents grænse dog maksimalt 3,5 ton.
[add:424]
[add:432]