DEBAT: Vinterdæk - selvfølgelig
Vinterdæk gør en kæmpe forskel. Virkeligheden er - blandt andet fra mine egne erfaringer - at der er meget stor forskel på alm. M+S-dæk, der kan være hårde som glas, og så på bløde lamel-vinterdæk. Og der kan jeg nævne, at de også har betydeligt bedre greb på is.
Man kan jo sammenligne forskellen på bremsetest på personvognsdæk, hvor stor forskel der er i bremselængde med henholdsvis sommer- og vinterdæk på, hvad der svarer til en isglat vej. Og ca. samme forskel er der på lastvognsdæk. Der er jo sikkert en mening med, at man laver vinterdæk af blødere gummi, eller mon kun det er for sjov?
Så få nu lavet en lov om vinterdæk på både store og små biler, for alles sikkerhed og fremkommelighed.
Det er bare min mening.
Steen Nielsen, Jerlev Vognmandsforretning
Engmarksvej 12
7100 Vejle
Vedr. vinterdæk:
Det er utroligt, vi skal blive ved at have den samme debat, hver gang der er dårligt føre.
Er vinterdæk bedre end helårsdæk? Ja, selvfølgelig er de det, deraf navnet. Alligevel ser man på tv direktøren for Nordjyllands Trafikselskab (NT) stå og forsøge at retfærdiggøre NT’s hasardspil med både deres egne passagerer og andre trafikanters sikkerhed.
Jeg er ikke i tvivl om, at hr. Størup læner sig op ad nogle såkaldte eksperter, men hvordan deres konklusion opstår, ved jeg ikke – jeg har på fornemmelsen, at det er noget lignende dette tænkte eksempel:
Man lader to personer – den ene i sommersko, den anden i vinterstøvler – gå over en sneglat vej, og hvis de begge når helskindet over, mener man, at fodtøjet er lige velegnet. Men hvorfor laver man ikke et forsøg én gang for alle og fx tager to busser – én med helårsdæk og én med vinterdæk – og så afsted til køreteknisk anlæg og se, hvad der klarer sig bedst i forskellige situationer.
Lad os antage, at et sådant forsøg ville falde ud til fordel for vinterdæk, hvad de fleste vist vil mene. Så har hr. Størup også en rigtig god retræte-mulighed fra en håbløs situation.
Jeg tror – uden at skulle kloge i det – at man kunne få mange vinterdæk for det beløb, man må bruge bare på reparation af de to busser, som man så var kørt af vejen – men ved også, at man ikke kan regne det ud på den måde.
At udgiften til et sæt vinterdæk skulle være ubærlig, synes jeg er et tyndt argument. Man snakker vel beløb i omegnen af 25-30.000 på en bus til millionbeløb, og det slider trods alt kun det sæt dæk, der sidder på bussen.
Bjarne Nielsen
Keravavej 10
9800 Hjørring
Selvfølgelig skal der vinterdæk på. Vi skal jo også have sikkerhedssele på, selvom vi ikke har brug for det ,undtagen ved ulykker.
Vi kan da ikke have folk kørende og sinke andre, fordi de ikke kan stå fast. Desuden kan samfundet ikke have en saltvogn kørende foran alle, selvom det lyder dansk.
Hans Jørgen Jensen
Industrivej 5
4632 Bjæverskov
[add:338]
[add:432]