DEBAT: Vinterdæk - i teori og praksis
Det er fantastisk, at alle teoretikere ved alt om dæk, mens dem med erfaring fra landevejen ikke ved det. Jeg har kørt overalt i Europa de sidste år og meget på Skandinavien.
Dæk med et godt mønster er lige så gode i tøsne og islag. Problemet i dag er nok for lidt trækakseltryk, særligt med modulkøretøjer, hvor der for tit er for lidt læs på linken.
Men hvorfor kan man ikke salte ekstra på stederne, hvor der er en stigning ved fuldt stop og lysreguleringer. Bare Sabro-krydset med Viborgvej er ekstrem, hvis man kører nordpå.
Jens Dyrberg, vognmand
Østerskovvej 32, Ilskov
7451 Sunds
Det med vinterdæk er en rigtig god ting, det giver også en bedre trafiksikkerhed. Jeg håber, de mange vognmænd og ikke mindst de chauffører, der kører ude i den kolde sne og is, læser denne artikel (“DEBAT: Kæmpe fordel med vinterdæk”). Brug hviletiden til at læse den, og god tur der ude, pas godt på jer selv.
Peter Wilms
Sørup Kirkevej 31
5700 Svendborg
Kommentar til artiklen: “DTL: Vinterdæk ikke den gyldne løsning”.
Første spørgsmål til hr. chefkonsulent Frank Davidsen: Har du et stort kørekort? Andet spørgsmål: Har du nogensinde kørt lastvogn?
For det første, er vinterdæk selvfølgelig ikke en garanti for, at man ikke kommer i vanskeligheder, men de gør i hvert tilfælde ikke situationen værre, men kun bedre. Det samme kan man sige om abs, ebs, esp, asr. Det er jo heller ikke en garanti for, at man overhovedet ikke kan komme i vanskeligheder, men det er systemer, som hjælper på sikkerheden, og det samme gælder for vinterdæk.
Men med det, du siger her på lastbilmagasinet.dk, så kan jeg da kun se, at nordmændene og svenskerne da fuldstændig har misforstået situationen, hvad vinterdæk og kæder angår. Jeg tror da for øvrigt, at mange vognmænd gerne ville være fri for de (efter din mening unødvendige) udgifter til disse redskaber, men jeg tror, at selv du vil få svært ved at overbevise dem om, at det kan spares væk.
Jeg har stor respekt for, at man kan have forskellige meninger om ting og tiltag i hverdagen, men jeg mener på baggrund af egne erfaringer, og det, jeg ser mange af mine kollegaer gør, at dine udtalelser er skudt 180 grader ved siden af målet.
Jeg kender dig ikke personligt og heller ikke din baggrund for dine udtalelser, men har en formodning om, at de er politisk eller branchemæssigt lobbyistisk betonet - ikke af små vognmænd, men af store koncerner, som kun tænker besparelser her og nu, men ikke ser gevinster på længere sigt. For det virker ikke som om, du har nogen praktisk erfaring med dette emne.
Et eksempel: En timelønnet chauffør, som afregnes efter gældende 3F-overenskomst, bruger måske 2,5 time ugentligt på snebesværligheder i de to måneder, der er sne. Det er ca. 6000 kr. ekstra i lønomkostninger, og det tror jeg selv er meget lavt sat. Det er næsten det samme, som de fire vinter-trækdæk koster.
Dette er kun en hypotetisk udregning, men trods alt vejledende. Jeg er af den opfattelse, at det betaler sig. Det er den ene side af sagen, den anden og allervigtigste er den sikkerhedsmæssige.
Men som før nævnt, det løser ikke alle problemer - men det skader ikke.
Niels Jørgen Nielsen
Lyrevej 8, Vorup
8940 Randers SV
[add:433]
[add:432]