Danske lastbiler vinder frem nordpå
Andelen af danske lastbiler, der krydser grænserne, ligger på samme niveau i dag, som det gjorde i 2008 – nemlig 22 procent. Det viser ITD’s grænsetælling for 2013, som også viser, at danske biler har det sværest på den sønderjyske grænse, hvor den danske andel er faldet fra 23 til 18 procent.
Til gengæld opvejes tabet ”i syd” af en tilsvarende fremgang på de nordlige grænser i trafikken til Norge og Sverige.
»Nye vilkår udfordrer os nogle steder, men byder os også nye muligheder andre steder,« siger erhvervspolitisk chef Poul Bruun fra ITD.
ITD hæfter sig ved, at en stor del af det sydgående gods fortsat er på danske hænder. Danske transportfirmaer står for 49 procent af kørslen over den sønderjyske grænse, hvis man medregner udflagede lastbiler i danske transportfirmaers datterselskaber i statistikken.
Ifølge ITD’s opgørelser har antallet af udflagede, ”danske” lastbiler ligget stabilt på 3000 gennem de seneste seks år. Det er først og fremmest Tyskland, Polen og det øvrige Østeuropa, der er danske firmaers foretrukne udflagnings-destination.
»Udflagningen var et fænomen, der tog fart i årene frem til finanskrisen i 2008. En del af baggrunden var, at det var svært at skaffe chauffører i Danmark. Samtidig blev det naturligt at inddrage chauffører fra udlandet, da nye regler for køre- og hviletid blev en faktor i planlægningen af de lange ture sydpå,« siger Poul Bruun.
[add:415]
[add:432]