DTL: Vinterdæk er ikke den gyldne løsning
Både folketingsmedlemmer og kørelærere har været på banen i kølvandet på den seneste tids trafiksituation i Nordjylland, hvor snevejret har været mest udbredt i år, og hvor synet af tværstående lastvognstog og rutebusser i grøfterne har fyldt i landskabet.
Det har blandt andet fået Rasmus Prehn, transportordfører for Socialdemokraterne, til at melde ud, at vinterdæk til busser og lastbiler bør være lovpligtige.
Men chefkonsulent Frank Davidsen fra DTL maner til besindighed:
»Der findes ingen dæk, der giver optimale kørebetingelser på både tørre, våde, sneklædte og frosne vejoverflader. Det er af hensyn til færdselssikkerheden nødvendigt at finde et praktisk kompromis, der egner sig til alle køreforhold,« siger han.
Derfor skal man heller ikke tvinge de tinge køretøjer til at køre med en bestemt slags dæk, mener han.
»Grundlæggende mener vi, at erhvervet godt selv kan finde ud af at forvalte dækvalget – altså hvornår det er fornuftigt at anvende vinterdæk – og det er da også DTLs opfattelse, at langt de fleste vognmænd kører med M+S (»mud and snow« - red.) mærkede dæk tilpasset årstiden.«
Lastbiler er anderledes
Frank Davidsen påpeger, at en lastbils køreegenskaber er meget forskellige fra en personbils.
En fuldt læsset personbil vejer nemlig kun cirka en fjerdedel til en tredjedel mere end i tom tilstand. En fuldt læsset lastbil kan til gengæld veje 2,5 gange så meget som en tom. Og derfor kan man ikke sammenligne vinterdæk til personbiler med vinterdæk til lastbiler, mener DTL-konsulenten.
»Der er nemlig slet ikke så meget at vinde i vejgreb for tunge køretøjer på vinterdæk i sne, og på is er der slet ingen vinding. For personbiler slår gevinsten altid fuldt igennem. Til gengæld taber tunge køretøjer ikke så meget i vejgreb med M+S-dæk, når vejen er våd eller tør, som personbiler gør,« siger Frank Davidsen.
Dækmønsteret er vigtigt
Til gengæld kan et godt dækmønster uanset dæktypen være en fordel, når man taler decideret snekørsel. Netop derfor betragtes vinterdæk med under 4 mm mønster som sommerdæk i visse områder af Tyskland.
Det kunne ifølge Frank Davidsen være vejen frem i stedet for krav om lovpligtige vinterdæk til lastbiler.
»Når vi taler med dækleverandørerne, tilkendegiver de, at der er stor forskel på kvaliteten af dæk, og det må også gælde for vinterdæk. Så det understøtter, at det handler om tilstrækkeligt mønster og dertil kvalitet,« siger Frank Davidsen.
Meget er også vundet, hvis der bliver ryddet ordentligt og lastbilchaufførerne husker at tilpasse deres kørsel efter forholdene, påpeger han.
[add:433]
[add:432]