Systematisk fusk i Norge
»Når et eksempel viser at en litauisk chauffør er forsynet med 4 id-kort og 4 falske kørekort og dermed kan køre uden at overholde køre-hviletidsbestemmelserne, så må politikerne vågne op. Det koster liv på vejene – og det undergraver danske vognmænds levebrød.«
Sådan siger Dansk Transport og Logistiks administrerende direktør, Erik Østergaard, i en kommentar til et indslag på norske NRK1 med eksemplet på fusk.
»Den her litauiske chauffør har ikke engang et stort kørekort. Alligevel kan han for 80 euro købe sig til 4 falske id-kort og 4 falske kørekort hos litauiske myndigheder, der gør det muligt for ham at køre lastbil. Det er jo helt vanvittigt af have en chauffør, som ikke er uddannet og som oven i købet kører på norske vinterveje. Men det virkeligt alvorlige er, at det ifølge chaufføren er udbredt og helt systematiseret. Og sker med et EU-lands myndigheder som aktiv partner-in-crime,« siger Erik Østergaard.
I indslaget siger den norske transportminister, at han vil drøfte det i EU-regi allerede i denne uge, fordi problemet er grænseoverskridende.
»Den danske transportminister må tage dette op sammen med sine EU-kolleger og støtte den norske minister. Vi skal have dæmmet op for det her,« siger Erik Østergaard.
Han tvivler på, at der er tale om et isoleret norsk problem.
»Hvis det her sker i Norge, har jeg ingen som helst grund til at tro, at det ikke også sker i Danmark, altså at østeuropæiske chauffører kører på falske papirer og overskrider køre-hviletidsbestemmelserne. Det er helt, helt uacceptabelt, og det må bremses nu. Bliver dette ikke stoppet omgående, må man kræve kørselsforbud for chauffører fra Litauen i de øvrige EU-lande, indtil der er tilfredsstillende garantier for, at denne svindel er effektiv stoppet,« siger Erik Østergaard.
[add:415]
[add:432]