Sverige ønsker totalt liberaliseret transportbranche
Sverige er positiv over for et »helt åbent indre marked« for godstransport på vej. Det sagde den svenske minister for infrastruktur, Catharina Elmsäter-Svärd (Moderaterna), i en rigsdagsdebat om de svenske cabotageregler i fredags.
Debatten udsprang af et spørgsmål fra det socialdemokratiske rigsdagsmedlem Anders Ygeman fra december, hvor han spørger ministeren, hvorvidt hun støtter op om kravene om tydelige cobotageregler og en større indsats for at mindske den sociale dumping inden for transportbranchen.
Ved debatten i rigsdagen understregede Catharina Elmsäter-Svärd, at hun støtter op om kravet om at forbedre overholdelse af reglerne, forenkle tilsynet og se på konsekvenserne for at overtræde cabotagereglerne.
»Men til forskel fra nogen andre medlemslande er Sverige fortsat positiv over for et helt åbent indre marked, også for vejtransporten,« sagde hun ifølge netavisen transport.se.
Henviste til Danmark
Hun henviste blandt andet til, at Danmark og Finland har indført nationale bestemmelser, som indskrænker cabotagetrafikken, og at EU-kommissionen på den baggrund har indledt en sag mod de to lande, som kan ende med, at de tiltales for regelbrud ved EU-domstolen.
Anders Ygeman blev meget overrasket over svaret og sagde, at han tolkede det, som at regeringen ønsker en fuldstændig liberaliseret indenrigstrafik.
»Regeringen stiller sig altså bag et helt åbent indre transportmarked. Spørgsmålet om cabotage handler om social dumping og om at mennesker udnyttes. Hvis regeringen på linje med EU-Kommissionen vil åbne op for fri cabotage, så åbner det døren på vid gab for social dumping og udflagning af det svenske vognmanderhverv,« sagde han ifølge transport.se.
Catharina Elmsäter-Svärd svar var, at man skal adskille tingene:
»Spørgsmålet om cabotage handler ikke om social dumping. Cabotage er forudsætningen for at anvende transporter smart og effektivt som muligt.«
[add:352]
[add:432]