23948sdkhjf

Vildt drama i Dakar-afslutning

13. og sidste etape i årets Dakar-rally lignede på forhånd en formalitet, da løbets nr. 1, russeren Andrey Karginov i sin Kamaz havde et forspring på lidt over 7 minutter til nr. 2, hollænderen Gerard de Rooy fra Iveco-teamet.

Og med en relativt kort og let sidste etape frem til målbyen Valparaiso i Chile så det umuligt ud for Gerard de Rooy at hente den tabte tid hjem.

Men mens Gerard de Rooy kørte i mål i en fin tid på etapen – kun overgået af tjekken Ales Loprais i en Tatra – så stødte Karginov ind i uventede problemer på ruten, hvor en deltager i bil-rallyet havarerede og blokerede vejen for russeren.

Forsinkelsen betød, at Karginov kom i mål i en tid, der var mere end 9 minutter langsommere end Gerard de Rooy – som dermed overtog førstepladsen.

Men dermed var dramaet ikke slut. I den slags situationer er det op til løbsledelsen at vurdere, om køreren, der uden skyld bliver forsinket – i dette tilfælde Karginov – skal kompenseres for tidstabet. Og Dakar-ledelsen kom frem til, at Karginov skulle have trukket 5 minutter og 20 sekunder fra sin officielle tid pga. uheldet.

Dermed slutter Andrey Karginov Dakar 2014 i en samlet tid på præcis 55 timer og 28 sekunder. Gerard de Rooy slutter på andenpladsen – 3 minutter og 11 sekunder efter vinderen. Årets lastbil-rally i Dakar blev dermed et af de tætteste i løbets historie.

Sidste års vinder, russeren Eduard Nikolaev, kom ind på tredjepladsen.

Gerard de Rooy og Iveco lignede ellers en vinder langt hen i løbet med et forspring på over en halv time. Men da kørerne i slutningen af løbet bevægede sig ind i den chilenske ørken, satte Karginov og Kamaz alle sejl til – og det var altså akkurat til at snyde Iveco for sejren på målstregen.

 
Slutstillingen i Dakar 2014:

1. Andrey Karginov, Kamaz

55 t., 28 sek.

2. Gerard de Rooy, Iveco

+ 3 min., 11 sek.

3. Eduard Nikolaev, Kamaz

+ 1 t., 34 min. 52 sek.

4. Dmitry Sotnikov, Kamaz

+ 3 t., 22 min., 10 sek.

5. Anton Shibalov

+ 4 t., 37 min., 25 sek.

[add:433]

[add:432]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063