Vigtig nordtysk motorvejsbro åbner for særtransporter
Rader Hochbrücke over Kielerkanalen på motorvej A7 er med øjeblikkelig virkning åben for særtransporter op til 84 ton. Det meldte den slesvig-holstenske trafikminister, Reinhard Meyer (SPD), ved en konference om motorvej A7 i Harrislee mandag.
Det glæder brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, ITD.
»Det er en god nyhed for danske vognmænd,« siger chefkonsulent Anders Jessen.
Vigtig færdselsåre
Et rutinetjek af broen afslørede i slutningen af juli 2013 problemer med bropillernes beton. Derfor traf tyske myndigheder en beslutning om at lukke broen for lastbiler på grund af sikkerhedshensyn.
Men de nye vægtgrænser betyder, at særtransporter med fx vindmøllevinger igen kan rulle over broen, mens tungere særtransporter som vindmøllers maskinhuse stadig må finde andre veje, da de vejer mere end 84 tons.
»Vi ærgrer os over, at der stadig er begrænsninger, men vi har naturligvis fuld forståelse for, at sikkerheden er det vigtigste,« siger Anders Jessen.
I november blev broen åbnet for lastbiler op til 44 ton, og nu er særtransporter op til 84 ton altså også tilladt.
Udsigt til mindre bureaukrati
Særtransporterne skal overholde en række krav om hastighed og afstand til andre trafikanter for at få lov til at køre over Rader Hochbrücke.
Midt i 2014 kommer tyske myndigheder med en endelig dom over broens fremtid og muligheden for, at også tungere særtransporter kan krydse den.
Den slesvig-holstenske minister vil også arbejde for, at transportører fremover kan få transporttilladelser centralt hos delstatens myndigheder i stedet for at skulle hive dem hjem i hvert enkelt amt.
»Det er en bureaukratisk lettelse, vi kun kan bakke op om,« siger Anders Jessen.
[add:38]
[add:432]