23948sdkhjf

Volvo styrker sikkerheden på glatte veje

For lastvogne udgør vinterveje og nedkørsler en stor udfordring for selv de mest rutinerede chauffører. Der er risiko for, at vogntoget bliver ustabilt og i værste fald sakser. Volvo Trucks har udviklet en løsning, som forbedrer sikkerheden. 

»Selvom det lykkes chaufføren at klare sig ud af situationen, kan det være meget ubehageligt både for modkørende trafikanter og for lastvognschaufføren selv, hvis vogntoget pludselig begynder at slingre på en nedkørsel,« siger Mats Sabelström, bremsespecialist hos Volvo Trucks.

[pic:21306]For at minimere risikoen for denne type situationer og potentielle ulykker har Volvo Trucks udviklet et system – ESP-vogntogsbremse – som automatisk bremser sættevogn/påhængsvogn og retter vogntoget op på glatte nedkørsler.

Vogntogsbremsen er et supplement til vogntogets elektroniske stabiliseringssystem (ESP). Mens ESP er mest effektiv ved høje hastigheder, er ESP-vogntogsbremsen kun aktiv ved op til 40 km/t. Begge systemer bidrager til en bedre stabilitet og enklere styring.

[pic:21307]»Man kan kalde ESP-vogntogsbremsen en slags lavhastigheds-ESP. Når vogntoget nærmer sig en nedkørsel, aktiverer chaufføren systemet manuelt. Når chaufføren så slipper speederen, punktbremses påhængsvognen automatisk, indtil bakken jævner sig ud, og hastigheden kan øges igen,« beretter Mats Sabelström.

ESP-vogntogsbremsen blev introduceret i 2012 til Volvo FH forvogn med påhængsvogn og i 2013 til Volvo FM forvogn med påhængsvogn. I løbet af 2014 kommer systemet også til trækker/trailer-kombinationer.

Ifølge Volvo Trucks' Accident Research Team, som forsker i trafiksikkerhed, skulle cirka 60 af de lastvognsulykker, der skete i Sverige sidste år, kunne være undgået ved hjælp af ESP-vogntogsbremse.

[add:352]

[add:432]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065