23948sdkhjf

Nytårshilsen: Vi skal handle

Kjøbenhavns Vognmandslaug har udsendt denne nytårshilsen:

Det er tid til at gøre status over 2013 og ikke mindst se lidt på de udfordringer, der venter i 2014.

2013 har været præget af, at krisen har været aflyst, og nu kom der opsving i økonomien igen. Desværre er det ikke helt gået sådan, at krisen er helt aflyst endnu, men vi ser dog trods alt mange af vores medlemmer, som faktisk laver pæne regnskabsmæssige resultater. Det skyldes bl.a. dygtighed i det daglige arbejde og en strategi, der bevæger forretningen mod områder eller nicher, hvor der stadig efterspørges efter kvalitet og specialkompetencer.

Vores hovedorganisation har i det forløbne år haft et meget stort fokus på cabotagekørsel. Et fokus - der med rette påpeger nogle helt urimelige konkurrenceforhold og efter deres opfattelse truer med at udslette hele det danske transporterhverv. Så galt går det nok næppe, men der vil være en del transport, som ikke længere kan gennemføres med danske lastbiler. Det er uheldigt, og det betyder tab af arbejdspladser i transportsektoren. Med vores medlemskab af EU har vi også accepteret arbejdskraftens fri bevægelighed, derfor vil vi få behov for fortsat regulering på cabotagekørslen nogle år endnu fremover.

Det skal bare ikke blive en sovepude, at vi har det konkurrencetryk fra cabotagekørsel. Vi skal ikke bare sætte os ned og se, hvad der sker. Vi skal handle - de personer og virksomheder, der vil være en del af den danske transportsektor i de kommende år skal gøre sig klar til de nye konkurrenceformer, vi må forvente engang ud i fremtiden.

En dansk transportsektor i fremtiden vil kræve, at vi kan opvise nogle kvalifikationer og know how, som transportkøberne ikke umiddelbart kan købe andre steder. Det betyder, at vi skal tænke strategisk, og vi skal uddanne os. Vi skal sikre, at vi får nye friske medarbejdere til branchen - medarbejdere der tror på en fremtid for erhvervet, og som kan håndtere materiel, kunder og ikke mindst afrapportere på en fornuftig måde. Det kræver en indsats på bestyrelsesniveau at få strategien genovervejet og få den nedbrudt i konkrete handlinger. Den proces kan også foregå i en enkeltmandsvirksomhed, brug revisor, bank og ikke mindst Laugets sekretariat til den proces.

Derudover skal der skabes lærepladser i branchen - ja faktisk er det kun i hver tiende virksomhed, der er en lærling. Det burde være i hver anden virksomhed, hvis den naturlige afgang fra erhvervet skal erstattes med faglært arbejdskraft. Det er ikke kun på lærlingesiden, der kan opgraderes, også mellemlederne kan blive skarpere gennem uddannelse. Denne gruppe er ofte lidt overset og dog af stor betydning for den daglige drift. Derfor hilser jeg et initiativ fra DTL om lederuddannelse velkommen. De første kurser starter her i hovedstadsområdet i februar måned og er tilrettelagt, så det ikke bliver hele dage, virksomheden skal undvære sin medarbejder. Hør mere om disse uddannelsesforløb på vores sekretariat.

I forbindelse med kampen mod ulovlig cabotagekørsel har Folketinget vedtaget en lovpakke, som ud over at give store bøder til de, der kører ulovlig cabotage, også giver en ordentlig lussing til de danske vognmænd. Nu bliver bagateller ikke bare dyre, men helt vanvittige, stigningerne bliver fra 233 % til 600 %. Eksempelvis skal en forglemmelse af en tilladelse i en kontrolleret lastbil koste kr. 5000, en manglende attest ved lån af en chauffør fra en kollega skal ligeledes koste kr. 5000. Der er tale om bøder, der har mistet enhver proportion i forhold til forseelsen.

Mine forventninger til 2014 er høje. 2014 skulle gerne blive året, hvor der kommer gang i opsvinget, og uden at forstå mig på verdensøkonomi og nationaløkonomi tror jeg, at alene de arbejder, der er sat i gang på den nye bane til Ringsted, udvidelsen af sydmotorvejen og ikke mindst tunnelen til Femern, vil betyde et opsving, primært for entreprenørsektoren, men også for en del anden forsyningsvirksomhed.

Inden jeg kommer for langt ud i mit kig i krystalkuglen, vil jeg erindre et citat fra Cicero, som sagde:

»Alle kan tage fejl, men kun tosser fremturer i deres vildfarelse.«

Derfor vil jeg ønske jer alle et godt nytår.

Jørgen K. Jensen
Oldermand
Kjøbenhavns Vognmandslaug

[add:338]

[add:432]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063