23948sdkhjf

Tysk sammenhold mod mere cabotage

Den tyske vognmandsorganisation BGL e.v. og fagforbundet Ver.di – den tyske søsterorganisation til 3F i Danmark – har i forbindelse med BGL’s årlige generalforsamling markeret deres modstand mod yderligere liberalisering af cabotagekørslen i EU.

Det er i stedet nødvendigt med en harmonisering af de nationale og europæiske lovgivninger for at konsolidere og tilpasse det meget konkurrenceprægede marked, hedder det i en pressemeddelelse fra BGL.

Generalforsamlingen havde igen fokus på de sociale forhold, og for første gang nogensinde deltog det tyske fagforbund Ver.di i debatten hos de tyske vognmænd. BGL og Ver.di er enige om, at en yderligere åbning af de eksisterende regler vil have en massiv negativ effekt på arbejds- og levevilkår for erhvervschauffører i Europa.

 
Pres på Kommissionen og Parlamentet

DTL’s adm. direktør, Erik Østergaard, mener, at den klare udmelding fra en samlet alliance af arbejdsgivere og arbejdstagere i det tyske transporterhverv må gøre indtryk på EU-Kommissionen, der i øjeblikket arbejder på sit udspil om strukturen på transportmarkedet i Fællesskabet:

»Holdningen i Tyskland stemmer overens med den i de nordiske lande og hos Tysklands transportnaboer i Holland, Østrig, Belgien og Frankrig. Det må uden tvivl lægge EU's Kommission og Parlament under et vist pres for ikke at vælte hele transportmarkedet,« siger DTL-direktøren.

Gentagelsen af kravet om stop for yderligere liberalisering, før nationale og europæiske regler er harmoniseret, blev fremført under en debat om bæredygtighed i vejtransport. BGL’s formand, Adalbert Wandt, understregede, at bæredygtighed i vejtransport ikke kun er et spørgsmål om miljø, men også at transporterne skal være udført på en økonomisk og socialt ansvarlig måde.

Andrea Kocsis, viceforkvinde i Ver.di fastslog, at cabotage vil blive gjort til et tema ved næste valg til Europa-Parlamentet. Der skal være større opmærksomhed om følgerne af cabotage.

Den sociale dumping er samtidig ved at antage stadig mere uhyrlige former, når et transportselskab fra Letland kan lade filippinske lastbilchauffører køre over hele Europa med lave lønninger på en lettisk EU-arbejdstilladelse, mener de tyske vognmænd og chauffører. BGL og Ver.di kræver derfor også en revision af den europæiske lovgivning for at stoppe denne trafik.

Stigende udenlandsk andel af tysk maut

BGL fremhæver, at det hovedsageligt på grund af lavere lønninger og sociale omkostninger er lykkedes transportvirksomheder fra de senest optagne lande i EU, at øge deres andel af den betalte vejafgift i Tyskland fra 18 pct. til over 26 pct. på to år.

BGL’s formand anslår, at mindst 15.000 tyske lastbiler er forsvundet fra det tyske marked ved, at transporterne er blevet overtaget af ikke-hjemmehørende køretøjer. Resultatet er, at de tyske skattekasser og sociale fonde er blevet påført et underskud på 1,2 mia. euro årligt.

Det gode samarbejde mellem BGL og Ver.di blev indledt allerede i juni 2013, da organisationerne indgik en fælles aftale om at afvise en yderligere liberalisering af de nugældende cabotageregler i EU. Alliancen opstod som følge af Europa-Kommissionens planer om yderligere liberalisering af adgangen til markedet for vejtransport i EU og fjernelse af de nuværende cabotage-restriktioner.

[add:424]

[add:422]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078