Dækkene mangler 12 %
Et korrekt dæktryk i vognparken er lig med en bedre driftsøkonomi i vognmandsforretningen. Undersøgelser viser, at last- og varevogne i gennemsnit kører med et dæktryk, der er cirka 12 % for lavt, oplyser Georg Nielsen, adm. direktør for Continental Dæk Danmark A/S.
»Korrekt dæktryk betyder bedre brændstoføkonomi, færre nedbrud og længere levetid for dæk og karkasse,« fastslår Georg Nielsen.
Continental har selv lanceret et kontrolsystem, ContiPressureCheck, der overvåger tryk og temperatur i dækkene og giver præcise data, der kan bruges til at optimere økonomien. ContiPressureCheck blev i 2012 testet på såvel lastvogne som sættevogne og på busser i mere end 30 vognparker i Europa og USA. Testen afslørende defekte hjul på mere end 20 % af køretøjerne.
Problemer med fælge og dæk
»Der var problemer med hjulfælge og beskadigede dæk på grund af søm eller defekte ventiler. I alle tilfælde blev fejlen opdaget ved hjælp af vores kontrolsystem og afhjulpet, dækket kunne bevares og ikke skulle udskiftes med et nyt,« siger Georg Nielsen.
ContiPressureCheck fungerer i alle dækmærker og alle lastbiler og busser og er nem at montere. En gummiholder klæbes på indersiden af dækkets slidbane. Heri placeres en 2 cm stor sender, der vejer under 20 gram. Senderen kan tages ud og genbruges i det nye dæk ved dækskifte. Modtageren, der får data fra senderen, er monteret på køretøjets ramme.
Den elektroniske kontrolenhed sender de analyserede data til displayet i førerkabinen, så chaufføren kan overvåge sine dæks tilstand i realtid. Ved et pludseligt lufttab slår systemet alarm i løbet af få sekunder.
[add:418]
[add:389]