23948sdkhjf

Nyt system mod blinde vinkler på vej i test

Der er udviklet utallige spejle og kameraer i tidens løb med det formål at forbedre lastbilchaufførers mulighed for at orientere sig bagud. Alligevel er det som om, den helt rigtige løsning endnu ikke har set dagens lys. Men det kan TrailerTrack-systemet, der er på nippet til at få sit gennembrud, måske lave om på.

Systemet består af et elektrisk spejl eller kamera, som er forbundet med to sensorer – én i førerhuset og én på stikket til EBS-kablet. Når lastbilen drejer, drejer spejl eller kamera med, så chaufføren under hele manøvren har det bedst mulige udsyn langs sættevognen.

Bag det nyskabende produkt står tidligere lastbilchauffør Jacob Hatt og elektroingeniør Tajs Brandt. Det hele startede som et hobby-projekt, men i dag kan de begge leve af produktet, som flere store spillere på markedet har vist stor interesse for.

Start som garageprojekt

Som chauffør i entreprenørbranchen oplevede Jacob Hatt ved selvsyn, at de eksisterende spejl- og kameraløsninger langt fra var optimale. Og det satte tankerne i gang.

»Problemet er, at så snart traileren ”knækker” i forhold til trækkeren, glor man lige ind i siden på den uden mulighed for at se noget som helst. Jeg tænkte, at det måtte kunne gøres smartere, og fremlagde ideen for Tajs over en øl tilbage i 2009. Så det begyndte som et godt gammeldags garageprojekt,« fortæller Jacob Hatt.

Så begyndte udviklings-arbejdet de sene vinteraftner efter arbejdet. Den allerførste version bestod af et webcam forbundet med en bærbar computer. Og det virkede. De tog patent på produktet i 2011, og derfra gik det stærkt.

Sidste år i september skød innovationsfonden Syddansk Teknologisk Innovation to millioner kroner i projektet. Det betød, at Jacob Hatt kunne blive fuldtidsansat på projektet. Og fra august i år kvittede også Tajs Brandt sit job for at blive fastansat som udvikler på

projektet.

Og nu er der for alvor kommet skub i tingene.

»Vi arbejder med de sidste småting nu, og jeg vil skyde på, at vi inden for et par uger er klar til at montere udstyret på de første lastbiler til egentlig test i hverdagen,« fortæller Jacob Hatt.

Stort potentiale

Systemet har tiltrukket sig opmærksomhed fra nogle af transportbranchens helt store spillere.

»Danske Fragtmænd har stillet to-tre lastbiler til rådighed, som skal køre på gaden med produktet installeret et par måneder, så vi kan få luget alle børnesygdommene ud af det. Også MAN har støttet projektet og stiller udstyr til rådighed for os,« siger Jacob Hatt, der ligesom sin makker er overrasket over, hvor stor interesse, der har vist sig at være for deres produkt.

»Det er uvirkeligt. Det er gået fra at være et garageprojekt til, at der lige pludselig er stor interesse for vores produkt. Det er fedt, men også fuldstændig uvirkeligt,« siger han.

Tajs Brandt er enig.

»Vi har overvejende fået positive reaktioner både fra chauffører og vognmænd, men også fra distributører og producenter. Det er spændende ud over alle grænser og rigtig svært at tro på nogle gange, at der faktisk er kommet et produkt ud af det, som vi kan leve af. Det er bare blevet ved med at vokse. Kunderne står og hiver i os og spørger, hvornår vi har noget klar,« siger han.

 
Alle vinder

De to har endnu ingen bindende aftaler om salg og distribution af produktet, men flere firmaer har vist interesse for produktet. Og Tajs Brandt har et klart bud på, hvorfor systemet har direkte kurs mod succes.

»Selve produktet er en gevinst for alle, og jeg tror, det er nøglen til den store interesse. Det skaber bedre trafiksikkerhed, bedre arbejdsmiljø for chaufførerne og bedre økonomi for vognmanden, som undgår skader. Alle vinder, og derfor kan alle grupper se en idé i produktet.«

De to opfindere har så meget succes, at de har svært med at følge med efterspørgslen.

»Vi er ved at blive kvalt i egen succes forstået på den måde, at alle står og banker på døren. Vi kan slet ikke følge med alle dem, der har vist interesse. Vi regner med at have fem prototyper klar inden for en måneds tid, og de er allerede afsat på den ene eller anden måde,« fortæller Jacob Hatt, der har store planer for systemet.

»Vi har to veje at gå herfra. Enten kan vi selv begynde at producere og sælge produktet, eller vi kan finde nogen, der kunne have interesse i at distribuere det. Det endegyldige mål er, at systemet kommer som standardudstyr i lastbiler og gerne på tværs af mærker.«

I første omgang skal systemet dog forfines og laves til en eftermonteringsløsning.

Om TrailerTrack:

Kernen i Trailertrack-systemet er to sensorer, der kan registrere, hvor meget lastbilen drejer. Den ene monteres i førerhuset på trækkeren, mens den anden monteres på stikkeren til EBS-kablet, der forbindes til sættevognen. Systemet kan nu beregne vinklen mellem de to sensorer og justere spejlet eller kameraet derefter. TrailerTrack-systemet udvikles både i en modulspecifik version, der erstatter det almindelige planspejl, og som universal kameraløsning til efter-montering.

Læs mere på www.facebook.com/Trailertrack

[add:352]

[add:389]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063