23948sdkhjf

Nyt stable-system klar til test

Nemmere stabling, bedre arbejdsmiljø for chaufføren og mere effektiv transport. Det er målet med et udviklingsprojekt, som Lavmands i Ringsted har været i gang med igennem et års tid. Lavmands Hydraulic Lifting System er navnet på konceptet, som så småt er ved at være klar til de første testkørsler.

Det går i al sin enkelthed ud på at kunne inddele lastrummet i flere dæk i forskellig højde. Hver sektion kan individuelt justeres i højden ved hjælp af et hydraulisk system, som er nemt og hurtigt at betjene for chaufføren.

»Dobbeltdæksystemet er så besværligt, at chaufførerne ikke gider bruge det. De kører hellere to gange, hvis det fx er mellem København og Greve,« siger salgschef Lars Hansen fra Lavmands om tanken bag at udvikle det nye system.

Hver sektion kan tage 1800 kg og bliver trukket af fire hydraulisk trukne wirer. For hver 6 cm er der låsehuller, så den højde, man har brug for, kan rammes meget præcist.

Nemt og hurtigt

»I dag skal du typisk have en stabler med og have truckcertifikat for at kunne flytte rundt på godset. Med det her system skal alle kunne gøre det nemt og hurtigt,« forklarer Per Lavmand selv om konceptet.

Markedsmodningsfonden har støttet ideen med 4,5 mio. kr., og planen er, at det skal være færdigudviklet om et års tid. Allerede om kort tid skal det begynde testkørsler hos en af projektets samarbejdspartnere, Danske Fragtmænd.

Ifølge Markedsmodningsfonden er målet med projektet at ”udvikle og markedsmodne et hydraulisk, fleksibelt og automatisk liftsystem, som skal gøre det muligt at udnytte lastbilers kapacitet i langt højere grad, end det er typisk i dag”.

»Lavmands har igennem de sidste 16 år bygget, udviklet og opfundet mange specielle opbygninger og anordninger til transportbranchen, men aldrig noget, der så simpelt og enkelt kan gøre så stor forskel som det hydrauliske løftesystem. Med dette tilskud fra Fornyelsesfonden vil vi for det første, være i stand til at tegne og udvikle systemet således, at det rent kvalitets og prismæssigt bliver særdeles attraktivt for markedet, for det andet, teste og dokumentere virkningen ved systemet, og ikke mindst for det tredje, bidrage med nedbringelsen af CO2 og emissionsudledningerne” siger Per Lavmand.

Markedspotentialet forventes at være 25-33 % af samtlige fragtlastbiler.

[add:352]

[add:389]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078