23948sdkhjf

DEBAT: Gode regler for surring af gods i Danmark

Et uheld ved Grindsted med en lastbil lastet med betonelementer har forståeligt nok sat fokus på surring og sikring af gods, og i ATL har vi med interesse fulgt debatten her i Lastbil Magasinet. En debat, der har fået yderligere næring af, at EU-kommissionen har estimeret, at 25 procent af alle lastbilulykker skyldes dårligt sikret gods.

Der er ingen tvivl om, at dårligt sikret gods er et særdeles alvorligt emne for os, der arbejder med vejgodstransport. Heldigvis er der da også både gode og fornuftige regler i Danmark for surring af gods.

Det er således ikke rigtigt, når det af debatten fremgår, at vi ikke har regler for ” … den fremadrettede sikring, som er afgørende, hvis lastbilen for eksempel foretager en hård opbremsning,” som det fremgik i en af artiklerne. Det står tværtimod i færdselslovens paragraf 82 stk. 3, at ”Godset skal være anbragt således, at det ikke kan frembyde fare for personer eller medføre skade på ejendom.”  Jeg tror nok, chaufføren på lastbilen ved Grindsted vil kunne skrive under på, at den del af paragraffen ikke var overholdt.

I loven er det på samme måde beskrevet, at godset ikke må kunne ”… falde af på vejbanen”. Det er med andre ord ikke kun et spørgsmål om, at kunne falde af til siden, men i alle retninger – også fremad.

Flere chauffører og vognmænd må da også hvert år mærke, hvad det koster ikke at overholde lovgivningen i form af midlertidige frakendelser af kørekort og bøder.

Vi skal ikke gøre transport dyrere

Derfor er der heller ingen grund til pludselig at kaste sig over den fælleseuropæiske standard for sikring og surring af almindeligt gods, som beskrevet af transportordfører for Socialdemokraterne, Rasmus Prehn.

Vi vil gerne arbejde for standarder. Men standarder løser ikke problemerne i sig selv. Og så længe det kun er nogle få EU-lande, der har taget større eller mindre dele af standarden til sig, vil det blot gøre transport i Danmark uforholdsmæssigt dyrere. Dermed bliver det også dyrere for vores kunder at producere varer i Danmark.

Vi ser derfor i stedet på, hvad vi selv kan gøre. Alle os, der arbejder i transportbranchen. Kjeld Jensen fra 3F siger, at ”Mange chauffører ved ikke nok om lastsikring.” Det har vi svært ved at tro, idet der siden 2010 har været gennemført obligatorisk efteruddannelse for chauffører hvor lastsikring indgår, ligesom lastsikring indgår med flere lektioner på ADR-grundkursus.

I ATL afholder vi også kurser i sikring af gods. Her er der både specialister i surring og politifolk blandt underviserne, så ingen er i tvivl om muligheder og regler.

Så vi har faktisk gode regler for surring af gods i Danmark. Vi skal bare huske, at reglerne aldrig bliver bedre end os, der skal efterleve dem. Svigter vi, så vil vi desværre se flere uheld som det ved Grindsted. Det vil vi i ATL fortsat gøre alt, hvad vi kan, for at undgå.

Anne Windfeldt Trolle
Branchedirektør, ATL

[add:418]

[add:389]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062