Koldt eller varmt?
Moderne lastvognsdæk har en levetid på mange hundrede tusinde kilometer, og de bedste dæk kan regummieres med en ny slidbane indtil flere gange. Men hvad skal man vælge - koldvulkaniserede eller varmvulkaniserede dæk?
»Vi har fra flere kilder hørt, at varmvulkaniserede lastvognsdæk skulle være meget bedre end koldvulkaniserede. Derfor besluttede vi her hos Nordisk Dæk Import for at foretage en test, hvor koldvulkaniserede dæk med Nokian NT40 Noktop mønster fra Euroband skulle afprøves i selskab med varmvulkaniserede dæk fra en stor international producent,« siger Ronny Jørgensen, salgschef for erhverv hos Nordisk Dæk Import.
Bedre økonomi
Og ifølge NDI er der grund til at revidere den hidtidige opfattelse – i hvert fald når man vejer pris og kilometer op imod hinanden.
»Resultatet viste, at det varmvulkaniserede dæk havde lidt flere kilometer i sig end Nokian NT40. Men da Eurobands koldvulkaniserede dæk med Nokian NT 40 mønster er billigere, viste det endelige økonomiske resultat, at omkostningerne pr. dæk for hver kørte 1000 kilometer var 8,13 kr. for Nokian NT40 og 9,67 kr. for det varmvulkaniserede dæk. Eurobands regummierede dæk vinder altså på billigste kilometerpris,« fortæller Ronny Jørgensen.
Testet over 236.889 km
Testen blev foretaget på en af Nordisk Dæk Imports lastvogne, som kører med dimensionen 315/70R22.5 på trækaksel. To trækdæk i den ene side blev monteret med Euroband NT40, mens de to trækdæk i den modsatte side blev monteret med varmvulkaniserede dæk. Dækkene blev løbende byttet rundt fra side til side, og det blev ofte kontrolleret, at lufttrykket i alle dæk var 130 PSI. Dækkene blev testet over 236.889 km.