8-akslet vogntog til Hornsyld
Der er stor fokus på, at få så meget læs med af gangen som muligt. Driftsomkostningerne pr. kørt tons skal holdes nede, for at kunne lave en rentabel forretning. Så da Hornsyld Købmandsgaard A/S skulle have ny bil, blev alle muligheder vendt for at få skabt et køretøj, som kunne opfylde alle kravene:
Lav egenvægt på chassis og opbygning - stærk brændstoføkonomi – god manøvredygtighed – nærliggende service-samarbejdspartner, da bilen kører i 2-holds-skifte og sjældent holder stille.
Valget blev en DAF CF 85-510 FAQ tridem-lastbil med tre drejbare aksler, ATE-drivlinje, 510 hk motor med 2500 Nm, samt 12 trins AS Tronic-gearkasse, samt enkelt reduceret bagtøj med 1:2,80 gearing.
Bilen er udstyret med CF-førerhuset med god plads til to chauffører, integrerede fjernlygter samt lav indstigning. Der er for chaufførerne køleskab under køje, klimaanlæg, vandfyr, blue-tooth, og af sikkerhedsudstyr er bilen bl.a. udstyret med ACC, integrerede kameraløsninger både på forvogn samt hænger. Ligeledes er der Xenon-lygter.
På servicesiden er der lavet samarbejde med PM Lastvognsservice i Hedensted. Dette omhandler hele vogntoget. Bilen er solgt og leveret af ESA Trucks Kolding ved sælger Thomas Poulsen.
Skal kobles sammen med 3-akslede
[pic:20777]Hængeren blev en 4-akslet tank-påhængsvogn – altså alt i alt et 8-akslet forvogn/hænger-træk, som Hornsyld Købmandsgaard bestilte hos Jilko med henblik på at spænde disse henholdsvis foran en nyere 3-akslet foderpåhængsvogn og efter en nyere 3-akslet tank-forvogn – dvs. med 2 nye tanke fik Hornsyld ændret to 6-akslede tanktræk til to 7-akslede tanktræk – en billig og effektiv udvidelse af vognparken.
Dette betød så, at de nye køretøjer var længdemæssigt ”fastlåst” af bestående dorvogn og hænger. Det drejer sig selvfølgelig om at få størst mulig volumen i tankene, så på forvognen måtte Jilko se bort fra foreliggende standard-tankstørrelser - og konstruere en helt ny tank for at optimere lasteevnen maksimalt. Tankene er opbygget efter Jilkos lette alukonstruktion med effektive udløbskegler, som gør hjælpeluftsdyser overflødige. På forvognen er der fem rum med en volumen på 29,4 m3, vakuum på forreste og bagerste rum, samt mulighed for aflæsning forud.
Et Kaeser suge-/blæse-konsol blev monteret på ovennævnte DAF-chassis med markedets laveste støjniveau, automatisk kileremsjustering og tvangskøling, der er så vigtig for især en Kaeser-blæser. Selv om pladsen på chassiset var endog meget trang, blev der lavet plads til 3 stk. værkstøjsskabe/skuffer.
Den 4-akslede fodertank PHV har 6 rum, indeholder 40 m3 og mulighed for aflæsning forud. Her foruden er den forsynet med batteri-backup og centralsmøring af bundventiler, der gør det lettere at udføre det nødvendige vedligehold.
Tankopbygningerne er solgt og leveret af Jilkos salgschef, Peter Vad.
[add:338]
[add:389]