DEBAT: Danmark er langt bagefter
Ang. regler for godssikring:
Ja, her er vi langt bagefter udlandet. I Tyskland har man i adskillige år kørt efter bestemmelserne i “Ladungssicherungshandbuch”. Ligeså har man på adskillige autobiludstillinger, bl.a. Hannover-messen, fremvist disse sikringsmåder af gods.
Bogen er udgivet af:
G D V
Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft.
Jeg har da set adskillige uheld i DK, som kunne have været undgået, hvis man havde brugt nogle af de i bogen nævnte/viste forskrifter til godssikring.
Hvor man i Tyskland forlanger jernkæder til sikring af jernplader, accepterer man i DK spændebånd (som jo kan ødelægges af pladerne).
Hans J. Auerbach
Højmark 1
6300 Gråsten
Kig til Sverige. De har helt andre regler for kørsel med betonelementer.
Steen A. Jensen
Slåenbakken 12
8520 Lystrup
Jeg tror desværre ikke, at man kan surre, så elementerne ikke skrider frem under en katastrofeopbremsning - heller ikke med stolper.
Så skal det være en nedbygget trailer, så man kan læsse ind mod reposkanten. Det har noget med bremsefoden og afstand at gøre uden at vide, hvad der er sket.
Nu skal man i øvrigt passe på, at man ikke overdriver meget, jf. EU's estimat om, at 25% af alle ulykker med lastbiler impliceret skyldes dårlig lastsikring.
Det må vist siges at være en overdrivelse af rang. Jeg påstår ikke, at lasten ikke flytter sig ved en ulykke, men at påstå, ulykken skyldes dårlig lastsikring, tror jeg ikke er ret tit. Hvis godset falder af, efter lastbilen er kørt i grøften og væltet, er måske en fejl, men at påstå, ulykken skyldes dårlig surring, er dog en påstand.
Jens Dyrberg, vognmand
Østerskovvej 32, Ilskov
7451 Sunds
Ja, jeg spørger bare, hvorfor vi går på kursus i alt muligt hvert femte år, og som vi i DK var de første, der begyndte på.
Skal vi på mere kursus, så kommer der bare en fra Østeuropa, der har trukket sit bevis i en automat.
Jo, der er ekstreme situationer, og dem tror jeg ikke, en ekstra kæde kan holde alligevel.
Bjarne Jessen
Bustrupvej 27
6400 Sønderborg
[add:352]
[add:389]