DEBAT: Gas er ikke en døgnflue
Som kommentar til Steen A. Jensens debatindlæg omkring brug af hhv. gas og rapsolie som brændstof i tunge køretøjer er det værd at bemærke, at Scania ikke peger på ét brændstof frem for et andet.
Som Steen A. Jensen anfører, slipper naturgassen ganske rigtigt op på et tidspunkt, lige som benzin og dieselolie gør, mens biogas er et fornybart brændstof, der vil være tilgængeligt i større og større mængder i fremtiden.
Steen A. Jensen hævder, at gas…
1) er for farligt,
2) har dårlig virkningsgrad
3) kræver ny teknologi, hvilket fordyrer hele processen.
Her er spørgsmålet så "i forhold til hvad"? De øvrige tilgængelige brændstoffer på markedet - benzin, diesel, biodiesel, bioethanol, rapsolie osv. - har alle teknologiske, økonomiske og miljømæssige fordele og ulemper præcis som gas.
1) Gas er ikke et specielt farligt brændstof i forhold til benzin og diesel. Der er så vidt vides ikke sket én eneste alvorlig ulykke i Europa pga. gaslækage, eksploderede tryktanke, kollision eller andet i person- eller lastbiler. Der er til gengæld sket masser af alvorlige ulykker pga. brændende benzin og diesel…
2) Virkningsgraden for biogas er ikke imponerende høj i forhold til diesel, men det er de miljømæssige fordele, især når det gælder CO2.
3) Teknologien til gasmotorer er veludviklet og pålidelig, og på samme måde som med benzin- og dieselmotorer hele tiden bliver mere brændstoføkonomiske vil teknologien til gasmotorer blive yderligere udviklet i takt med efterspørgslen og udbredelsen af gasmotorer. Det vil samtidig føre til lavere priser. Det skal konkurrencen mellem producenterne nok sørge for.
Som tidligere nævnt støtter Scania brug af alternative brændstoffer, hvor det giver mening - dvs. hvor de lokale forhold, adgang til råstoffer, afgiftspolitik mv. gør det økonomisk, miljømæssigt og driftteknisk fornuftigt. Derfor har Scania på basis af sine pålidelige og økonomiske dieselmotorer bl.a. udviklet et bredt program af gas- og ethanolmotorer, lige som flere af Scanias dieselmotorer allerede i dag under visse forudsætninger kan køre på op til 100 % rapsolie (RME). Scania er klar til alternative brændstoffer, når kunderne er det, så det er bare at komme i gang…
Mikael Friis
Pressechef
Scania Danmark A/S
[add:415]
[add:389]