DEBAT: Dæktryk-debat er for langt ude
Jeg havde lovet mig selv ikke at blande mig i debatten om sprængte forhjul, men det kan jeg ikke overholde, da jeg desværre synes, at vi er for langt ude på overdrevet, når man i ramme alvor kan fremkomme med et forslag om, at politiet skal til at kontrollere luft i dækkene.
Jeg har her på nettet set flere forskellige ”ekspert-udtalelser” om årsagen til de fatale sprængninger, og den udtalelse er sikkert lige så god som den anden, men den med, at der er for lidt tryk, tror jeg simpelthen ikke på al den stund, at et dæk+fælg, der er i orden, ikke taber luft.
Men er hjulet punkteret, er det selvfølgelig noget andet, men det vil chaufføren da mærke øjeblikkeligt, da bilen vil trække til siden.
Jeg tror desværre, årsagen skal findes i en meget voldelig behandling af dækkene. F.eks. op over kantsten og lignende med fuld belastning, og der sker selvfølgelig ingenting her og nu, men dækkets karkasse kan lide skade, som senere udløser sprængning.
Jeg er så heldig ca. en gang årligt at blive inviteret til en hyggelig sammenkomst, hvor temaet er dæktryk og sporing af aksler. Her får man at vide, at man som vognmand faktisk kan leve af at foretage disse ting, bare man gør det tit nok, hvilket jo selvfølgelig er i den bedste mening.
Efter mødet i 2012 besluttede jeg mig for, at alle nedslidte dæk her i firmaet skulle kontrolleres for tryk inden afmontering, da jeg ikke kunne forstå, at vi ikke kørte på fælgen, når vi aldrig prøver luft.
Denne lille selvbestaltede undersøgelse har vist, at ud af 134 afmonterede dæk, der alle har været pumpet til 123 PSI ved montering, er de 102 målt ved afmontering, og det, der havde laveste tryk, var nede på 114 PSI – alle andre var mellem 115-121. Så argumentet med for lavt tryk synes jeg simpelthen ikke holder.
Ovenstående er ikke skrevet som et billigt forsøg på at gøre mig til ”dækekspert”, men det er altså ikke alt, der bliver dobbelt så godt ved at blive gjort to gange.
Bjarne Nielsen
Keravavej 10
9800 Hjørring
[add:352]
[add:408]