ITD: Fint med grøn dialog
Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) har netop meldt ud, at politikerne vil lave en køreplan for at gøre den danske transportsektor helt uafhængig af fossilt brændsel i 2050. Køreplanen skal laves i tæt samarbejde med erhvervslivet og dets organisationer.
For godstransporten handler det i første omgang om at effektivisere transportsystemerne ved at transportere mere gods per liter brændstof. Eksemplerne kan være modulvogntog med plads til mere gods på ladet eller en smartere distribution af gods i byerne. Men vigtigst af alt, så lægger ministeren op til en proces, som skal finde de praktiske muligheder for effektivisering, som endnu ikke er bredt anvendte.
»Transportbranchen har samme ønsker som ministeren: Vi vil transportere mere gods for hver liter diesel og vride ekstra kalorier ud af transportsystemet. Det giver gevinst for miljøet, reducerer trængslen og slår ikke mindst positivt igennem på vognmændenes bundlinje. Vi ser klare ITD-aftryk i ministerens oplæg til en proces, og det tager vi selvfølgelig positivt imod,« siger ITD’s erhvervspolitiske chef Poul Bruun.
Han er især tilfreds med ministerens ønske om at arbejde tæt sammen med erhvervslivet. To følgegrupper skal involvere forskellige parter. Transporterhvervets organisationer, heriblandt ITD, er med i den ene følgegruppe.
»Innovation kommer fra virksomhederne. Derfor er det meget positivt for arbejdet med køreplanen, at erhvervslivet er med i en central rolle fra begyndelsen.«
Alternative brændstoffer
Efter 2020 retter fokus sig mod alternative brændstoffer.
»Også her er det helt afgørende med et tæt samarbejde mellem myndighederne og erhvervslivet. Så får vognmændene en fornuftig investeringshorisont og nødvendig sikkerhed ved investering i nyt materiel,« siger Poul Bruun.
»Vi har i flere år arbejdet tæt sammen med myndighederne for at få en mere effektiv godstransport. Målene har været fælles både hvad angår vægtgrænser, modulvogntog, godstransport i ydertimerne osv. Vi glæder os til at fortsætte det samarbejde og finde de praktiske effektiviseringer, som både kan slå igennem i klimaregnskabet og på vognmændenes bundlinjer,« siger Poul Bruun.
[add:369]
[add:408]