DI: Grøn omstilling - uden afgifter, tak
Regeringen præsenterede onsdag eftermiddag en ny klimaplan, der bl.a. indeholder et katalog over virkemidler til at reducere CO2-udledningen i transportsektoren. Flere af initiativer i regeringens katalog flugter med DI’s udspil fra januar om en grøn omstilling af transportsektoren, lyder det fra DI selv.
»Den gode nyhed er, at den grønne omstilling er i fuld gang i transportsektoren, hvor vi bl.a. har fået luftfarten med i EU’s kvotesystem, grønnere taxaer, mere energieffektive lastbiler og modulvogntog, samt blandet biobrændstof i almindelig benzin og diesel. Transport bidrager derfor fuldt ud til, at Danmark lever op til sine EU-forpligtelser. Den nye klimaplan viser imidlertid også, at det både er dyrt og tager tid at omstille transportsektoren, herunder ikke mindst at få udskiftet bilparken, og derfor bør man se på transportsektorens grønne omstilling i et langsigtet perspektiv frem mod 2050,« siger chefkonsulent i DI Transport Rune Noack.
DI Transport afviser højere afgifter på mobilitet
Blandt de mulige virkemidler, som regeringens embedsmænd har regnet på, er en række afgiftsforhøjelser i transportsektoren. Det gælder bl.a. højere benzin- og dieselafgifter, kørselsafgifter og afskaffelse af befordringsfradraget – elementer, som regeringen selv dog allerede inden præsentationen har afvist kan komme på tale.
»Det er helt afgørende for erhvervslivet, at vi har en effektiv transportsektor, der kan leverer effektive transportløsninger og en høj mobilitet for både personer og varer. Øgede afgifter trækker i den forkerte retning, og vil gå udover både mobilitet, vækst og virksomhedernes konkurrenceevne. Til gengæld er der andre initiativer, som kan bidrage på den korte bane, som f.eks. øgede leveringer uden for myldretiden, kør-grønt-kurser og mere grønne offentlige transportindkøb,« siger Rune Noack.
[add:413]
[add:408]